Saturday 10 September 2011

Bab 31 Sesat Dalam Rindu, nak jadi Insan atau haiwan atau hantu





Lirik
Ku resah mencari mu dengan akal
Dan bersama sama sifat pinjaman
Kau ku rasakan semangkin menjauh
Tersesatlah aku dalam rindu

Maksud
Ramai yang sedaya upaya mencari Allah dengan akal atau dengan ilmu firasat yang sekadar tahu tanpa memahami duduknya sifat sifat pinjaman yang Allah pinjamkan itu, akhibatnya berbagai perselisihan kefahaman yang akan timbul didalam diri yang memperdebatkan antara kebenaran dan kebatilan Allah dan pada hakikatnya diri sendiri mengetahui dengan rasa bahawa diri telah jauh dari taufik dan hidayahNya apatah lagi untuk mengenalNya untuk mendapat Cinta Nya tapi malu untuk mengakuinya.
Sesatlah mereka didalam rindu pencariannya terhadap Allah jika hanya mengunakan hukum akal dan pengetahuan yang bukan berupa pengenalan terhadap Allah.
Yang membuat semakin jauh bila ada kesombongan didalam diri kerana berasa akal mereka sempurna dan bila merasa ilmu mereka tiada tolok tandingnya atau merasa amalanya sudah cukup memadai yakni sombong dan ego.
Maka jatuhlah rindu kepada yang tidak dikenali,
Mengalamatkan rindu tak tahu pada sesiapa
Kata rindu dusta
Maka berdustalah kita kepada diri kita sendiri
Dan itulah kebanyakkan amalan hidup kita hari ini.

Lirik
Ku satukan firasat mencari mu
Ku terlontar dipenghujung alam
Kau masih tetap tak dapat ku jejaki
Betapa malangnya nasib ku

Maksudnya,
Ada pula golongan yang manyatukan sekadar ilmu mencari Allah lalu terpinggirlah mereka dengan kelompong kelompok ahli mereka yang hanya hidup didalam kelompoknya dan tidak sama sekali menerima kelebihan amalan orang lain melainkan apa yang mereka amalkan. Maka jatuhlah hukum ketaksupan didalam diri lalu memingirkan diri kerana ketaksupan dan bukan kerana Allah.
Pada hakikatnya masih jua jauh untuk mengenal dalam menjejakki Allah.
Lalu akhirnya timbullah rasa tidak berpuas hati dengan ketentuan, ketetapan atau takdir Allah yang menjadikan berbagai cobaan dan dugaan sedangkan Allah mencipta itu semua bukan untuk dilawan tetapi untuk difahamkan supaya kilaf atau perselisihan ilmu dan takdir itu dapat kita ditangani.

Lirik
Kerana mu ku tinggalkan segalanya
Sendiri aku terpedaya
Punya akal dan firasat yang tidak kemana
Hanya jalan yang sensara

Maksud,
Ada juga dikalangan kita berpendapat dengan meningalkan segalanya, mengenepikan dunia dan hanya menumpukan beribadat sahaja sudah memadai dan pengelanan Allah itu akan datang dengan sendiri.
Akhir hidup terhimpit dengan kesusahan dan dilapis lagi dengan kesusahan lalu timbul didalam diri rasa ungkit mengunkit tentang kekurangan dan tidak kebebaloian pengobanan yang diberikan lalu segala pahala menjadi dosa.

Lirik
Zahir musnah bagi yang mimpi
Zahir ada rahsia yang mencari
Lalu kuselami didalam diri

Maksud,
Kemusnahan bagi mereka yang terus diulit mimpi dunia
Sesungguh Rahsia mencari penggenalan untuk mendekatkan diri kepada Allah itu terpampang pada zahir alam, pada lahiriah diri yakni selamilah kefahaman dengan menyebut Nama Allah yang menjadikan diri dari segumpal darah beku.

Lirik
Dibawah arus nafasku
Asal serah janji dahulu
Mula hidup
Pasti ada cinta

Maksud,
Dibawah arus nafasku
Rahsia amalannya telah saya terangkan didalam muhasabah syahadah.

Asal serah janji dahulu
Rahsia serah janji dahulu adalah tafsir niat yang telah saya terang kan dulu, maka sempurnakanlah dengan kalimah “ wajjah tu wajhiya lillazi fatho ras sama wa tiwal ard, Inna solati wanusuki lillah hi robbil a’almin, la syarikalahu wa ana minal muslimin ”

Mula hidup
Barulah kita berasa hidup disisi Nya dan melihat destinasinya untuk menunaikan amanahnya, amalkan amalan muhasabah untuk menautkan pngenalan diri, diri yang tersendiri, diri yang berdiri serta diri yang terperi.

Pasti ada cinta
Jika ada kesungguhan dalam mengamalkan, hijap cinta Allah itu akan dapat kita lihat.

Lirik
Engkau kasih ada disisi
Engkau kasih ada menanti
Engkau kasih aku jua kasih

Maksudnya,
Cinta Allah itu ada disisi dengan titipan dari rahsia kasihNya
Cinta Allah yang sentiasa menanti digarisan penamat untuk menyambut kepulangan kekasih dan kekasih yang dikasihi Nya.
Barulah kita kenal siapa yang cinta dan mengasihi kita dan barulah rindu kita dapat kita alamatkan kepada Nya. Kerana Cinta Dialah hadir Cinta didalam diri kita.

Kejadian Manusia
Dari Adam,
Kejadian Tubuh Adam;
Dari unsur Tanah sebahagiannya menjadi otot daging sifatnya berketul dan sebahgian lainnya menjadi batu dan besi menjadi tulang bersifat licin dan keras yang mana tidak luput walau pun telah mati beratus tahun melainkan jadi berkarat dan rapuh, Api jadi darah sifatnya panas, Air jadi urat sifatnya lendir bila mati ianya cair dan Angin membentuk rongga sifatnya akan kempis didalam organ, urat dan daging apabila mati.

Dan Hawa;
Kejadian Hawa;
Dari tulang rusuk kiri Adam dengan darah sumsum yang sifatnya mengandungi sifat sifat Adam yakni dari tulang, tanah, darah, air dan angin.

Asal kita;
Dari cantuman benih kaum Adam dan kaum Hawa menjadi seketul darah beku ( surah Al alaq ).Kemudian menjadi tubuh samada lelaki atau perempuan. ( body Hp )
Ditiupkan Roh yang membawa sifat sifat pinjaman dari sifat Allah maka darah beku itu hidup menunjukkan Allah itu bersifat hidup dan inilah yang dimaksudkan bahawa " Allah lebih hampir dengan urat lehermu " itu.Dan sudah barang tentu dimana ada kamu disitu ada Dia maksudnya Roh sebagai hamba Allah yang ditugaskan sebagai " penganti diri " menunjukkan sifat maha kayanya Allah itu dan maha bijaksana. ( simcard )
Kemudian barulah ditiupkan Akal yang tak berwajah atau diri yang empunya diri yakni diri kita yang berada didalam tubuh kita atau ada yang memanggilnya dengan panggilan diri sebenar diri. Yang diamanahkan oleh Allah supaya beriman kepadaNya dengan Rukunnya, hukumnya, adapnya dan tertibnya.( bateri )
Lalu ditiupkan napsunya atau nyawanya atau hayatnya seperti istilah tenaga supaya tubuh itu makan ( charge ) dan membesar dengan cepatnya. Kerana itu siibu melalui tempoh mengidam semasa mengandungkan bayinya.
Apabila sudah sampai waktu ketikanya maka bayi akan keluar dari perut ibunya dengan wajah wajah pinjaman Allah pada Rohnya tidak kira sempurna atau tidak sifatnya maka bayi itu tetap akan dilahirkan dimuka bumi ini. Cacat sifatnya maka cacatlah sifatnya tetapi jika rosak sifat kejadiannya maka matilah dia. Begitulah sifat Allah yang menentukan.
Satu bayi yang lahir ada sifat tubuhnya dan sudah tentu memilikki gambaran atau bayang bayangnya serta ada daulatnya umpama onak orang kenamaan disegani, anak orang miskin dipandang miskin. Lalu diberikan dianya nama. Itulah korinnya atau sahabatnya.
Apabila maut atau sampai ajalnya, Rohnya akan dicabut kembali ketempat asalnya, Jika Akal turut mengikut Rohnya kerana mengikut petunjuknya maka aruahlah gelarannya dan tinggallah badan itu hanya badan umpama sarung pakaian, tetapi jika Akal tersangkut pada badannya kerana hilang pedomannya umpama orang yang disasatkan napsu dan dunia maka azablah matinya dan datanglah malaikat numgkar dan nangkir menyoalnya.

Wajah yang ada ini adalah pinjaman. Wajah insan dari Ehsan Allah. Jika wajah yang ada ini kita mahukan kekal maka hendaklah kita kekal dengan Allah dan Rasulnya.
Apa yang kita pilih, apa yang kita buat diatas mula bumi ini semasa hidup kita adalah lakaran wajah kita diYaumil Masyar kelak.
Kalau suka berbicara dusta maka kita akan bangkit dengan lidah bercabang dua. Kalau suka mengambil tindakkan membabi buta tanpa guna akal dan fikiran mungkin kita akan bangkit dengan muka berwajah babi. Kalau kita asyik suka menyalak orang saja yang tak betul mungkin kita akan bangkit dengan wajah berupa anjing. Kalau berperangai macam kera maka seperti keralah dia diakhirat kelak.
Saudara saudara ku berhati hati dengan tindak tanduk kamu, kerana tindak tanduk kamu itu akan melakar wajah yang kamu tempah disini dan dipakai diakhirat.











Asal Hantu.
Ingat sesungguhnya napsu tidak akan mahu bersamanya lalu dia akan keluar memakai sifat, gambaran bayang, daulat dan nama yakni korin pemiliknya keluar dari kuburannya mengikut perangai semasa hidupnya dan ia dipanggil hantu.
Orang yang kafir maka nerakalah bahagiannya sejak dari kuburnya selagi dia tidak mengamalkan sihir.
Tetapi jika semasa hidupnya dia mengaku beriman, tetapi dia seorang lelaki yang suka berzina maka jadilah dia langsue jantan yang memancutkan kencingnya merata rata dan sekiranya dia mendapatkan mangsanya atau kekuatan tenaga batinnya dengan ilmu sihir dengan menggunakan sandaran jin atau jembalang atau syaitan maka menjadilah dia seekor hantu raya dan orang yang berpura pura beriman serta bertuhankan diri sendiri tidak terkecuali dari mendapat nasib yang sama. Bayangkanlah seorang lelaki yang sanggup merelakan kawannya atau sakanya meniduri isterinya, maka dayuslah dia dan tidaklah dia mencium syurga.
Jika seorang perempuan yang suka berzinah maka jadilah korinnya seperti langsue betina dan sekiranya dia mensia siakan anak anaknya semasa hidupnya atau menundukkan suami dengan amalan sihir maka tergolonglah korinnya didalam golongan pontianak.

Menjadi Insan atau haiwan.
Apabila terbentangnya Yaumil masyar dihari akhirat, maka bersatulah aruah aruah dan korin korin ini dengan tubuhnya. Tubuh yang disarunggi aruah maka miliknya wajah rohnya dan mereka yang disarunggi dengan korinnya maka itu lah wajahnya atas apa yang diusahakannya semasa hidupnya didunia. Jika semasa hidupnya seperti kera yang suka mencuri maka bagai keralah sifat rupanya, jika semasa hidupnya macam lembu maka bagai lembulah sifat rupanya dan jika dia memilikki sifat kedua duanya maka jadilah bersifatlah dia seperti kera yang bertanduk dan begitulah sebagainya.

Mana yang kamu pilih.
Mana yang kamu pilih gerakkan hati, tepuk dada bukan tanya selera. Lihatlah aku sebagai saudaramu dan persaudaraan itu datang dari perintah Allah. Akulah amanah Allah.
Melihatkan sikap kita yang mengaku Islam, lebih mengundang kemusnahan untuk saudara sendiri bagai awan nan mendung, rebah bagai pagar yang memakan padi seolah masing masing telah lebur kalimah imannya.
Bertindak tidak mengunakan akal yang penting menunjukkan garang dan ego seolah sudah tiada Tuhannya, tak mahu mengakui kelemahan diri apalagi memperbaikinya.
Yang besar dengan ego besarnya, yang kecil tidur asalkan ditangong makannya. Cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap.
Cermin pada akal kamu, kuasa ditangan kamu. Celikkan mata kamu bahawa kamu wajib bertindak dengan mengunakan otak. Rinduilah kesejahteraan, itulah yang kita umat Islam dambarkan. Orak langkah balik kepangkal jalan dengan penuh penyesalan. Dia Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali mereka sendiri yang mengubahkan.
Tiada petunjuk yang terbaik melainkan dari Allah, bersihkan hati hidupkan Roh, maka itu jalan memohon pertolongan dari Allah dan jalan kejayaan.















Jaga jaga jangan sampai silap pada pengertiannya nanti jadi salah faham boleh mengakibatkan salah akidah.



Maha hampir tidak terkira
Bersatu bersama sehati sejiwa
Maha jauh namun hampir jua

Gerakku gerak Dia
Diamku diam Dia
Tindak-tandukku tindak-tanduk Dia

Hidupku pancaran hidupNya
Diriku bayangan diriNya
Sifatku gambaran sifatNya




Maha hampir tidak terkira
Bersatu bersama sehati sejiwa
Maha jauh namun hampir jua

Kalau yang dimaksudkan yang maha hampir denga kita itu Zat Allah
Maka berbilanglah Allah itu kerana setiap manusia ada satu Allah bermakna kalau ada seribu manusia ada seribu Allah? Sesungguhnya Mustahil Allah itu bersifat berbilang kerana Allah itu Esa.

Gerakku gerak Dia
Diamku diam Dia
Tindak-tandukku tindak-tanduk Dia

Jika tidak tanduk kita adalah tidak tanduk Allah, maka tidaklah bertepatan dengan maksud firman Allah, “ Amal yang bauk dibalas kebaikkan yakni syurga dan amal jahat dibalas dengan kejahatan yaitu neraka.” Bermalna tindak tanduk kita kita yang pilih. Wajarkah Allah mencampakkan ssaorang kedalam siksa nerakaNya sedangkan tindak tanduk orang itu Allah yang tentukan? Mustahil Allah itu bersifat Zalim melainkan Adil.

Melainkan yang berkefahaman seperti itu adalah orang orang yang leka dengan bayang bayang dirinya.

Hidupku pancaran hidupNya
Diriku bayangan diriNya
Sifatku gambaran sifatNya

Kalau Sifat kita adalah bayangan sifat Allah, bermakna samalah Allah itu dengan kita? Mustahil sifat Allah itu meyerupai sesuatu dan tidak Allah itu bersifat bersekutu atau sama dengan yang lain.


Aku cintai para solehin tapi ku bukanlah dari golongan mereka,
Semoga ku gapai dengan perantaran mereka syafaat,
Aku benci orang yang dagangannya maksiat,
Walaupun kita semua mempunyai barang dagangan yang sama.

Jadilah Faqih dan Sufi, bukan hanya salah satu,
Sesungguhnyaku demi Allah kepadamu aku nasihat,
Yang demikian, tidaklah dia merasa hatinya takut (kalau semata fiqh),
Dan ini (sufi) sekiranya jahil bagaimana boleh memberi kebaikan.

(petikan Syair-syair Imam al-Shafie Rahimahullah dalam Diwannya, ms53,64)


Dan ini (sufi) sekiranya jahil bagaimana boleh memberi kebaikan. Tidak ada yang bermula dengan kebijaksanaan, Kerana kebijaksanaan itu bermula dari pengalaman. Manakan dapat dibezakan antara yang benar dengan kebatilan melainkan pengalaman. Pengalaman mendewasakan bagi yang berfikir serta pandai memanafaatkan waktu dan ketika mengikut ilmu dan adap dan tertib.




2 comments:

  1. itu kena cari, pelajari dan kenali ILAH, ROBB, ALLAH.

    TIDAK BOLEH diterjermahkan ketiga2 kata nama ini kepada tuhan. Ia mnyempitkan makna, maksud 3 kata nama ini. Kesemua tiga kata nama ini mpunyai pengertian, maksud yg tersangat luas...

    begitu luas pergertian ILah, ROB, ALLAH tu... maka jika kita terjemahkan ketiga kata nama kpd tuhan,maka kita telah MEMPERKECILKAN Allah... mensyarikatkan Allah dgn sembahan lain.. mensyirikan Allah dgn sesuatu yg lain.

    Sgt besar kesannya bila kita terjemahkan ILAH,ROBB, ALLAH kpd tuhan trutama dlm Al Quran.Kita tidak sedar kita telah mysirikkan Allah setiap kali kita guna prkataan tuhan sbgi ganti nama Ilah, Robb, Allah ini..ketiga2 kata nama ini mbawa maksud, makna yg berbeza antara satu dgn yg lain.

    Carilah, pelajarilah Ilmu Rukun Islam Pertama. ada Ilmu dan Amalan sprti Rukun Islam yg lain.

    Fa'lam annahu laa ilaha illAllah.
    Fa'lam annahu laa ilaha illAllah
    Fa'lam annahu laa ilaha illAllah.

    ReplyDelete