Sunday 11 September 2011

Bab 17 Langkah Demi Langkah Selamat tinggal akidah yang batil



Selamat Tinggal Penderitaan Akidah Yang Batil.

" Langkah demi langkah telah ku terusuri
Masa demi masa aku lalui
Begitu banyak segala hinaan
Yang ku alami "

Puisi berilmu Akidah
Puisi Coretan buat kekasihku ADAM
Kiriman Junaidah June Indah

Puisi Coretan buat kekasihku ADAM..Adam
Kau pinta kehadiranku bagi mengisi kesunyianmu
Kau pinta kehadiranku sebagai teman senyawamu
Terciptanya aku dari tulang rusukmu yg bengkok
Maka ALLAH menyeru "kun faya kun"
Lahirlah aku manusia lemah yg bergelar hawa

Adam
Hidupku senantiasa diburu iblis dan syaitan laknat
Perjalananku begitu banyak onar dan nafsu yg bergelimpagan
Aku manusia yang mudah tunduk pada kehendak
Aku manusia yang mudah tunduk pada kemahuan
Bimbinglah aku Adam
Jangan tinggalkan aku keseorangan
Aku gentar ke neraka jahanam
Adam
Aku perlu kasih sayangmu
Aku tagih perhatianmu
Aku rindukan belaianmu
Jangan tinggalkan aku terkapai-kapai memburu waktu
Aku tidak gentar berapa ramai isterimu

Cuma...
Aku gusar akan tingkahmu
Aku gusar akan tipisnya imanmu
Aku gusar akan hilangnya jasa baktimu

Adam
Aku sedar sejak dari dahulu
Engkaulah penghuluku
Engkaulah pembimbingku
Dikala aku perlukan ajaranmu
Pimpin tanganku jangan biar aku terburu-buru
Racun dunia semakin hampir memusnahkan aku

Pintaku Adam
Jangan tinggalkan aku sendiri
Jangan biarkan aku leka pada duniawi
Ajaklah aku mengiringimu ke syurga nanti

Adam
Aku semakin jauh kini
Aku semakin sesak dgn dambaan nafsu hakiki
Semakin ramai kaumku mula menderhakaimu
Aku mula tidak endah akan auratku
Aku mula tidak endah akan imanku
Aku mula tidak endah akan baktiku padamu
Asalnya tempatku hanya dirumahmu
Tapi kini kaumku berkeliaran disetiap genap dunia
Leka dgn permainan dosa dan maksiat

Gapai tanganku Adam
Selamatkan aku dari kesesatan

Adam
ALLAH menyatakan dalam Al Quran bahawasanya
Engkaulah penghuluku
Engkaulah pemimpinku

Tapi
Mengapakah engkau semakin lalai akan tanggungjawabmu?
Kau biarkan aku hanyut dibuai mimpi-mimpi sementara
Kau biarkan aku terkapai-kapai mencari kebenaran
Begitu kejam engkau aniaya aku kerana terlalu menurut
nafsu serakahmu
Aku diseksa, ditinggalkan, dianiaya
Dimana janji-janjimu dahulu?
Ketika engkau meminta akan kehadiranku
Masih ingatkah lagi akan sumpahmu itu?

Adam
Marahkah engkau padaku atas ketelanjuran ku ini
Marahkah engkau jika aku katakan
Engkaulah penyebabnya
Engkaulah pencetusnya
Kehadiran kaumku dineraka jahanam tidak bisa di bendung lagi
Adam
Kau sebenarnya imamku dan aku makmummu
Aku adalah pengikut setiamu
Jika kau benar, maka benarlah aku
Jika kau sesat, maka sesatlah aku
Kau punya kelebihan akal berbanding aku
Dari itu Adam
Ayuh bangkit dari lamunanmu itu
Pimpin aku kejalan syurgamu

Adam
Jika kau masih lalai diulik mimpi yang panjang
Maka hancurlah dunia ini
Maka musnahlah setiap generasimu yang lahir kemuka bumi ini
Tidakkah engkau gentar jika kaumku mula memerintah
Apa akan jadi dgn dunia ini
Adakah kewujudanmu Adam hanya sebagai seri
Malulah engkau Adam
Jika ini terjadi
Malulah Adam pada Tuhanmu
Allah pasti melaknatmu...

Maklum balas dari
Salleh Mat Salleh.
Puisi Coretan buat kekasihku Hawa,

Berhenti
Jangan engkau menyumpah seranah ku
Maafkan aku
Aku sedar telah jauh tersimpangnya maksud ku
Telah jauh sesatnya aku dalam tujuan ku
Telah jauh tersasar niatku
Memohon engkau yang pada asalnya
Hanya menjadi teman hidup ku

Kehadrat Allah
Pinta ku dimakhbulkan
Ketahuilah kasih ku Hawa
Aku pasrah biarpun sebahagian rusuk ku
Ku korbankan untuk mengujutkan mu
Asalkan aku berteman
Punyai kawan
Untuk bermain berkejar kejaran
Seperti anak keanakan yang tidak tahu erti susah
DiSyurga Allah yang maha indah

Hati ku jadi gundah gulana
Bila jibril membawa berita
Bahawa engkau telah tercampak kedunia
Kerana melanggar larangan hidup disyurga
Telah berkali aku ingatkan
“ Supaya jangan hampiri taman larangan
Takut kalau kalau engkau terjumpa pokok tipu daya
Telah berkali aku ingatkan
Jangan dicari pokok tipu daya
Nescaya engkau akan ternoda dengan keindahan tarikkan buahnya ”
Begitu banyak yang indah
Yang ada disyurga Allah
Buah yang tunggal itu juga yang kau pinta
Buah yang tunggal itu juga yang kau idam idamkan
Lalu buah itu engkau santap lahap
Bersaorangan tanopa aku

Kerna engkau tahu jika aku ada sisi mu ketika itu
Nescaya akulah yang bakal melarang mu
Lalu jibril pun berkata kepada aku
Aku telah melarang teman mu itu Adam
Janganlah engkau bersalah faham dengan aku
Dari memakan buah itu

Namun apa katanya kepada aku
“ Biarkan aku memakan buah ini jibril
Biar aku tercampak keperut bumi sekali pun
Aku sekadar ingin melihat dan menduga
Sejauh manakah Adam memerlukan aku
Biarlah dia menjawab persoalanku
Atas apa yang dipilihnya
Sama ada Syurga atau pun aku
dan itu lagi sebahagian 1/10 buah
untuk tuan dia tinggalkan
sekiranya tuan ingin turut bersamanya didunia.”

Wahai Hawa
Betul juga kata siJibril
Mana ada Syaitan dan Iblis
Yang lepas masuk kesyurga
Menjadi pembisik yang menghasut
Melainkan dari kehendak fitrah
Sifat napsu
Napsu diri mu sendiri.

Wahai kekasih ku Hawa
Aku jenggok engkau dari jendela syurga
Dalam keadaan engkau yang masih penat
Dari perjalanan yang begitu jauh
Memandang wajah mu yang sedang tertidur

Berkata hati ku
Sesungguhnya engkau telah silap kekasih ku
Engkau tidak tahu apa yang engkau minta
Engkau tidak tahu apa yang sedang engkau usahakan
Engkau hanya menempah bencana
Engkau sengaja mencari susah
Tapi kini apalah daya aku
Kerana engkau adalah teman dan kekasih ku
Kerana engkau sebahagian dari diri ku

Terpaksa aku telan
Terpaksa aku telan
Terpaksa aku telan
Demi setia kawan.......

Berkata iblis kepada ku
Menyambut kedatangan aku kemuka bumi ini
Bodohnya Adam
Bodohnya Adam
Bodohnya Adam
Kerana seorang teman
Kerana seorang kawan
Kerana seorang perempuan
Engkau melanggar perintah Tuhan.
Buat apa aku sujud kepada kamu
Sedangkan kamu bodoh dari lembu

Katanya lagi
Kamu tahu apa kata hawa
Bila aku tanya tentang kesalahannya
“ Aku tidak mahu syurga itu
Percuma sebagai pemberian Allah
Terhadap aku disebabkan Adam,
Apalah nilainya syurganya itu
Hanya berada dibawah telapak kaki aku “

Ingat Adam kata iblis lagi
“ Aku akan membuat engkau dihina
Menyembah sujud kepada kaum hawa
Menyembah sujud kepada kemahuannya
Seperti mana aku terhina
Bilamana aku engan sujud kepada mu
Hitamlah muka mu
Hitamlah hati mu
Lalu sesatlah kamu “

Berkata iblis lagi
Kali ini dengan senyum sinis
" Aku akan mengaburkan erti
kefahaman sebenar
Antara bilangan satu dengan esa
Antara rasa hormat dan taksub
Biar Hawa menyembah Adam
Atau Adam yang menyembah Hawa
setidak tidaknya
Pengikut mu menyembah mu
Atau kalifah yang menyembah pengikutnya
atau sekurang kurangnya
Mereka menyembah diri mereka masing masing "

Lalu iblis beredar dengan hilai tawanya......
Sambil berkata
Kalian mengilai perhatian
gKalian pasrahkan perhatian
Kalian mabukkan perhatian
Aku akan sesatkan kalian
Dengan menjiwai perhatian

Hawa
Kini kita telah berada lama didunia
Engkau bukan sahaja telah merubah niat ku
Malah engkau juga telah merubah sifat ku
Sekiranya aku telah terlanjur
Mengasari mu
Menghina mu
Maafkan aku
Maafkan aku
Maafkan aku

Terima Kasih kekasihku Hawa
Engkau telah menyedarkan ku
Sambutlah tangan ku
Dengarlah nasihatku
Biarlah aku jujur tehadap mu
Aku bukan milik mu
Engkau juga bukan milik ku
Hatta pangkat dan dunia
Waima anak dan syurga itu
Juga bukan milik aku

Ikutlah aku kepangkal jalan
Kasihlah pada ku sekadar kerana amanah
Nikahi aku sekadar kerana amanah
Sayangi madu madu mu kerana amanah
Cintailah kepada anak anak kerana amanah
Didiklah anak anak kerana amanah
Kejarlah harta hanya kerana amanah
Bahagikanlah harta itu mengikut amanah
Bersabarlah kerana amanah
Bersusah payah dengan amanah

Sudahlah…. dan jangan lagi
Timbulkan berbagai karenah
Disitulah tersembunyinya akidah yang sejati
Berpesan pesanlah pada diri
Memperbaikki Iman dan amal bakti
Walau pun perit
Wajib dilalui

Sandarkan pasrah kepada kekasih yang hakiki
Curahkan dengan penuh sabar dan teliti
Carilah jalan kebijaksanaan
Sebagai seorang yang mempercayai
Sebagai seorang yang telah berikrar
Syahadah adanya Tuhan
Jangan sampai kesilapan
Berulang berkali lagi

Peganglah pesan ku erat
Peluklah nasihat ku rapat
Seandainya engkau iklas
Aku takkan kemana
Hanya menanti saat kembali
Aku malu pulang sendiri
Dengan kantong kosong
Atau tanpa tanpa tangan berisi
Aku tak mahu dilaknati
Aku juga tak mahu dilabelkan
Sebagai pengkianat Allah
Mengakui apa yang bukan hak ku
Atau meletakkan hak Allah
Kepada yang lain 
Melainkan hanya Allah
Diakhirat nanti.
















Lillahi Ta'ala
Telah jatuh kasihku
Kerana kasihan
Kerana ada cintaku
Kepada Tuhanku yang satu

Tapi apakan daya aku
Engkau tidak akan mampu menerima seadanya
Dirimu,
Kerana kamu seorang wanita

Dan Engkau tidak akan dapat menerima seadanya
Diriku, fitrahku,
Kerana aku seorang lelaki
Inilah tingkah laku kita
Lelaki maupun wanita
Kita tak tahu apa yang kita cari
Apa yang kita minta
Apa yang kita mahu
Maka sesatlah diri
Didalam pencarian
Mencari kemahuhan diri sendir
Inginku sandarkan harapan
Bahagia hidup bersama
Tapiku bimbang
Cinta dihatimu
Adakah sekuat cintaku
Menyintai Allah yang satu

Ingat
Hidup tak selalunya indah
Ada kala suka dan duka
Hidup tak selalu bahagia
Ada kala sedih dan rindu

Biar apa pun terjadi
Rela ku menghadapi
Kerana kau kekasihku
Selagi engkau menyintai
Apa yang aku cintai








Bertanya guruku
" Siapa yang engkau cinta?"
Lalu aku menjawab
" Allah cintaku "

Soal guruku lagi,
" Bagaimana kamu dapat rasakan cinta kamu itu berbalas?"
Lantas aku menjawab,
" Aku kasihkan kekasihNya Rasullullah "

Soalnya lagi,
" Tandanya?"
Jawabku,
" Menyayangi apa yang disayanginya "

Soalnya,
" Siapa?"
Aku menjawab,
" Umatnya "

Disoalnya lagi,
" Bagaimana?"
Lalu aku menjawab,
" Aku mendoakan untuk mereka taufik dan hidayah tatkala aku berdoa untukku
Aku menghadiahkan bacaan ayat suci Al Quran tatkala sedang aku sibuk menghimpunkan pahala untuk bekalanku
Dan aku ampunkan mereka tatkala aku sedang sibuk bertaubat terhadap Allah dengan harapan biar kita semua dirahmati Tuhan."

Guruku itu tersenyum sambil berkata,
Alhamdulillah...........
Sembunyikan rahsia cintamu itu kecuali untuk pengajaran bagi mereka mereka yang ingin dicintai Allah, supaya kamu tidak bermegah atau mengungkit. Sesungguhnya tangan yang memberi itu lebih baik dari tangan yang menerima dan sebaik baik sedekah itu apabila tangan kanan memberi, tangan kiripn tak tahu.


No comments:

Post a Comment