Sunday 11 September 2011

Bab:15.Kecuali jika kamu memilih kemusnahan.





Kecuali jika kamu memilih kemusnahan

" Istana mu telah lama didekap debu
Serinya pula telah hilang
Aku pula datang tepat waktu
Tapi kau masih ragu kesan luka lalu "

- Terimalah pada Hakikatnya hati hati kita telah lama didekap debu. Kerana itu telah pudar dan hilang seri sikap dan perwatakkan yang kita bawa pada setiap amalan kita didalam hidup ini membuatkan walau pun kita berlainan agama tetapi amalan kita tidak jauh berbeda. Kita jangan salah sesiapa kerana inilah hukum karma Allah yang bersifat adil pada kesemua hamba hamba Nya samada kepada yang lahir dari perut seorang yang beriman atau sebaliknya. Pada hakikat kebenarannya kesemuanya adalah sama.
- Setiap bayi yang lahir itu umpama kain yang putih dan terpulanglah kepada kedua ibu bapanya untuk mencorakkannya. Dan dijamin tidak seorang bayi itu lahir membawa apa apa malang malah bayi bayi itu membawa bau bauan dari Syurga.
- Namun setelah bayi itu menjangkau akll baligh, cukup akalnya untuk berfikir maka terserahlah kepada mereka untuk memikirkan jalan yang mereka pilih samada taat atau pun engkar terhadap Allah yang menguhudkannya dari perut ibunya.
- Dan Allah melimpahkan RahmatNya keatas kesemua manusia sebagai petunjuk bagi mereka mereka yang mengunakan akal fikir kecuali pada mereka yang leka akan hanyut buat selama lamanya.
- Kini aku datang sebagai seorang yang hanya membawa wadah amanah yang aku rela pikul keatasku untuk membuktikan Kecintaanku terhadap kekasih awal dan akhirku supaya membawa pesan pesanan kepada kamu sebagai tanda rohman dan rohim Allah kepada kamu dengan teili dan sabar supaya kamu lebih memahami lebih mendalam tentang acara yang kamu ambil sebagai pegangan dan akhidahmu.
- Demi Allah Robku yang bertahta dihatiku yang terletak jauh dalam bilik kalbuku, dikamar sanubariku, aku takkan menyanggupi amanah ini demi kerana Dia kekasihku dan inilah karma Hukum Nya buat aku dan buat hamba hambaNya yang mengaku beriman terhadap Nya. Mungkin kehadiranku sebentar didalam hidup kamu sekadar ketepat waktu, atau dari doa resah yang kamu pernah ajukan kepada kekasihku lalu hadirlah aku didalam ruangan hidup mu.
- Aku tahu keraguan yang tersandar dihatimu dan jangan berasa bersalah terhadapku kerana itu semua dari pengalaman luka kamu yang lalu. Tak mengapa, ambillah masa untuk memahamiku pada setiap tulisanku supaya hilang keraguanmu kemudia izinkan aku membalut luka lukamu itu'

" Raja raja dulu telah fana dimakan zaman
Kini tinggal kau tanpa pilihan
Kecuali mahu membiarkan hidup diawang awangan
Mengharaplkan yang tak mungkin menjelma "

- Rasul dan para nabi nabi telah lama meninggalkan kita dan kita kini tinggal tanpa pilihan, jika kita masih mahu mengikuti jejak jejak perjalanan yang lurus seperti mereka yang telah dijanjikan kejayaan dia Rasul kita telah meninggal Al Quran dan Hadith serta sirah perjalanan hidupnya buat kita jadikan panduan.
- Kini terpulanglah kepada kita untuk menyangupinya atau membiarkan diri hidup dengan pegangan yang tak kukuh atau hidup dibuai impian yang terawang awang atau menjadi sekadar buih buih dilautan mengharap sesuatu yang tidak mungkin hadir dan menjelma tanpa diusahakan.

" Lagutu nak lagu mana lagi
Biar bagaimana pun kau cuba menghindari
Aku berikan padamu kembang penawar luka
Tiada lagi hari sedih mu "

- Inilah hakikat, kita nak yang macamana lagi. Biarpun kita cuba menghindari hukum karma ini hakikat kita tetap disini dan inilah Ketentuan SiRaja Pencipta yang bergelar Ya Robbila'lamin.
- Ini aku bawakan satu amalan untuk merawat luka ketika kamu didalam berperang dengan akal mu, Amalan Muhasabah Syahadah supaya membetulkan dasar dari niat hati kamu sebagai titian kehendakmu yang selama ini tidak punya batas batasnya lalu beberapa kali tanpa kamu sedari kamu telah melanggar sempadan Rukunnya.
- Teguklah Amalan ini sekurang kurangnya setiap kali kamu bangun dari tidur dan sekali sebelum kamu tidur ditakuti kita tidak dapat berjaga lagi meninggalkan dunia ini.
- Dan sering seringlah amalkan diwaktu ada keluangan supaya nafas kita itu tidak berlalu keluar dan masuk didalam kekosongan.

" Raja raja dulu telah fana dimalan zaman
Kini tinggal kau tanpa pilihan
Kecuali mahu membiarkan hidup diawang awangan
Mengharaplkan yang tak mungkin menjelma "

- Berkali cuba diingat ingatkan,
Sabda Baginda Nabi Muhammad s.a.w,
" Aku mengkagumi dan mencemburui amalan umat umat ku diakhir zaman yang mana mereka tidak pun pernah bersama ku semasa hidupnya dan tidak pun mengenal aku tetapi mereka tetap percaya kepada aku dan berpegang dengan akhidah dan iman sepertiku "
- Mendegarkan itu maka ramai para sahabat yang mendoakan supaya dihidupkan dizaman ini namun Allah tidak memakbulkan. Hatta para nabi nabi dari Adam hinggalah Isa juga mendoakan hajat yang sama, tiada satupun yang dimakmulkan Allah kecuali doa Nabi Allah Isa.
- Buatlah sebagai satu rahmat dan petunjuk bertapa kasih Allah terhadap kita kerana kita tidak pernah pun minta dan mendoakan seperti apa yang mereka dari kalangan nabi nabi dan sahabat hajatkan tetapi kita pula yang terpilih, cubalah syukuri dan insafi.

" Sanggupkah kau melepaskan CINTA
Dan menanti diang Nya untuk selama lamanya
Aku berikan pada mu kuntum pernawar luka
Tiada yang lebih dari itu "

- Jadi sangupkah kamu melepaskan cinta yang hakiki kerana cinta diri yang tak bertahan lama, dusta serta penuh dengan kepalsuam belaka. Sangupkah kamu mempertahankan cinta kenafsuan dan menhadapi diang seksaan.
- Dan ini aku bawakan satu amalan untuk merawat luka ketika kamu didalam berperang dengan nafsumu, Amalan Muhasabah Diri supaya dapat menjinakkan nafsu yang sering mengubah dasar dari niat hati kamu sebagai titian kehendakmu yang selama ini tidak punya batas batasnya lalu beberapa kali tanpa kamu sedari kamu telah melanggar sempadan Rukunnya.
- Teguklah Amalan ini sekurang kurangnya setiap kali sekali sebelum kamu tidur ditakuti kita tidak dapat berjaga lagi meninggalkan dunia ini.
- Dan sering seringlah cerminkan diri diwaktu ada keluangan supaya dapat berhirah dari amalan mukar kapada amalan yang lebih makruf dari hidup didalam kekosongan.

" Lagutu nak lagu mana lagi
Biar bagaimana pun kau cuba menghindari
Aku berikan padamu kembang penawar luka
Tiada hari seindah ini "

- - Inilah hakikat, kita nak yang macamana lagi. Biarpun kita cuba menghindari hukum karma ini hakikat kita tetap disini dan inilah Ketentuan SiRaja Pencinta yang bergelar Ya Ilahi.
- Ini aku bawakan satu amalan untuk merawat luka ketika kamu didalam berperang dengan masyarakat disekelilingmu, Amalan zikir Munajat Siti Fatimah Azzaharah yang diajarkan oleh Baginda Rasul kepada anaknya Fatimah lalu disampaikannya kepada suaminya Saidina Ali yang bergelar Gedung segala Ilmu supaya dapat mempertahankan ujian ujian musuh dalam segala macam keadaan trutamanya dasar dari niat hati sebagai titian kehendak yang selama ini tidak punya batas batasnya lalu beberapa kali tanpa disedari kamu telah melanggar sempadan Rukun Nya.
- Teguklah Amalan ini sekurang kurangnya setiap minggu sekali dan jika dapat amalkan dalam berjemaah bermakna hasrat dari nukilan ini perlu dikongsikan supaya menjadi satu jemaah yang pada mulanya beziir kerana Allah dan akhirnya berjemaah berjihat kerana Allah jua.
- Dan sering seringlah amalkan diwaktu ada keluangan supaya bibir kita basah dengan zikrullah memuji muji Nya dan tidaklah kita berkata kata didalam kekosongan.
- Sepanjang hidup aku tiada hari yang seindah ini bila aku dapat meluahkan isi hati aku dan apa yang terpendam selama ini dan dapat aku kongsikan sebagai amanah ku.
- Telah menjadi adap dan dat dunia bahawa yang pipis tidak akan melayang dan yang bulat tidak akan datang bergolek pakan lagi Iman, Akidah dan Cinta Allah dan jauh sekali dapat diwarisi.
- Kepada Isteriku Khairommin Alfishah Harun dan anak anak Eid Qidleen. Qiyo Soull Scherdean dan Hyufa Scherdean serta saudara dan saudari yang aku kasihi dan sayangi, kalaulah Allah yang aku cintai itu menyuruh aku melukut, aku tidak segan silu melukut supaya kalian mempercayai ku. Tetapi perbuatan itu bukanlah Hukum Karma Nya keatas aku maka aku hanya akan berdiri di.batasan sempadan yang diizinkan untukku serta aku tidak boleh melewati dari garisan itu yakni jujur, amanah, fatonah dan tablgh dan menjalankan amanahnya dengan rukun, hukum, beradap dan tertib Kekasih Nya Rasulullah s.a.w

Jangan bersalah sangka dengan aku, aku sekadar berpesan pesan menyampaikan sebagai satu peringatan dan sebagai tanda kasihnya aku kepada kalian saudara saudaraku muslimin dan muslimat. Sejarah keagongan kita telah lama berlalu dan dimakan zaman dan keindahannya dihati kita telah pun hilang. Janganlah memanggakkan soal diri dan keturunan bahkan mereka mereka semua telah ditelan zaman.
Hakikatnya yang berdiri disini yang tinggal hanyalah kita samada hendak membiarkan kekosongan ini sebagai warisan atau sebaliknya. Kita tidak akan kemana dengan berangan angan saja dan kita tidak akan kemana mana jika ilmu tinggi melangit sekiranya didalam dada kita penuh syak dan wasangka, tamak dan haloba. Hidup ini adalah untuk belajar dari sejarah yang lalu buat satu pengalaman dan bukan untuk membuat sebarang rungusan. Apa yang kita dapat dengan pepecahan? dan apa pula yang bakal kita dapat dengan kesatuan?
Letakkanlah tahta yang berada didalam hatimu dan serahkan hatimu kepada Tuhan yang satu, sekiranya kita memperlakukan yang begitu maka kita akan dapat melihat wahai saudara saudaraku natijah kerana mengagongkan Tuhan satu. Kita tak punya pilihan dan inilah hukum dan hakikat kejayaan dan inilaah ketetapan Tuhan. Perpatah Melayu dulu, " Bersatu teguh, bercerai roboh ".

Sekarang telah nyata tujuan kita dihidupkan, marilah sama sama kita mengaturkan langkah kembali kejalan yang benar sebenar benar jalan kejayaan dunia dan akhirat.
Pertama,
Dari pengajaran syahadah lillahi taala. Tiada alasan niat atas yang lain melainkan kerana Allah dengan membersihkan hati dan hidupkan ruh didalam diri dengan muhasabah sekali setiap hari.
Kedua,
Dari pengajaran syahadah Muhammad rasullullah.
Didik diri menguasai sifat sifat nabi seperti jujur, amanah, bijaksana dan hemah sesungguhnya itulah iklas. Sebijak bijak muslim itu adalah orang yang mengunakan sebaik baik akal dan fikir mengatur masa untuk Allah, riadah untuk keluarga dan masyarakat serta masa untuk diri.
Ketiga,
Dari pengajaran takbir dan solat lima waktu sehari semalam.
Berpesan pesan dengan hemah, mendidik diri dengan sabar sesama kita kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat.
Keempat,
Dari pengajaran puasa
Bangkit berjihat bukan berfisabillillah, dengan bijaksana seperti api didalam sekam, merancang dan membuat sebanyak banyak amal bakti yakni amal soleh kepada diri, untuk keluarga, untuk kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat yang sedang hidup dan kepada yang telah mati serta kepada yang bakal lahir dengan mengambil balik apa saja keistimewaan yang telah tergadai.
Kita bukan mengaturkan perang hiruk pikuk tetapi mengaturkan perang jihat melawan hawa dan nafsu diri kita sendiri terlebih dahulu ( meningalkan dadah,arak, judi dan zinah serta riba’ dan rasuah ) dan menyekat kebebasan tidak tanduk kaum musyrik dan sekutunya.
Kelima,
Dari pengajaran haji
Bina banyak jemaah dari segenap perusuk yang beramal dengan muhasabah dari segenap sudut kemahiran masing masing satukan tumpuan, wajib bermuafakat dalam senyap dan hati hati seperti wajibnya kita bermalam diMina dan diMuzalifah mengambil ikhtibar rasul.
Melontar jamratul bukan dengan perasaan yakni kalau hendak menghalau kaum musrik dan kaum kufur bukan dengan perasaan sebaliknya dengan akal, baling batu simpan tangan.
Berlari anak anak bermaksud hati hati bukannya gelojoh menakhluk puncak ilmu, teknologi dan ekonomi mencari rahmat Allah kemudian tinggalkan buat bekalan untuk zuriat yang akan datang.
Sekiranya apa yang dilakukan itu kerana Allah maka terpancutlah ( zam zam ) pertolongan Allah berpanjangan.
Bertawaf yakni merapatkan sirotulrohim tanpa memberi ruang untuk musuh masuk mencelah.
Keenam,
Dari pengajaran
Mencium batu hajarul aswat adalah dengan iktikat bahawa batu tetap batu. Tidak mulia sesuatu atau sesaorang mahupun guru atau pemimpin atau suami atau isteri atau sahabat atau anak anakwalaupun batu melainkan dengan kehendak Allah dan Allah tidak menyuruh kita menyembah batu ( mereka mereka ) atau berlebih lebih dengan batu itu ( mereka mereka ) sehingga menjilatnya. Ingat, tidaklah ingin kita mencium batu kalau tidak hanya semata mata kerana Allah.
Barang sesiapa yang mencium batu itu atau apa saja bukan kerana Allah atau berlaku salah adap terhadap Allah disebabkan batu itu ( mereka mereka ) maka sesatlah dia dan amalnya didalam membangkitan Islam didalam hatinya.



No comments:

Post a Comment