Sunday 11 September 2011

Bab 16: Insya"Allah ada jalan nya





Terlalu banyak kesilapan
Kesalahan yang telah kita perbiarkan 
Bertimpa timpa
Sama ada yang sengaja kita ada adakan
Mahulun yang sengaja kita tak memperdulikan
Dan kini Telah mula racun muksibahnya
Kita rasakan
Akibat perbuatan dan pilihan kita
Yang menjuruskan kita kejurang kebinasaan


Segala galanya telah kita langgar
Seperti hidup seorang yang tak berugama
Seperti hidup seorang yang tak berakidah
Yang mana hak AgamaNya
kita jadikan umpan dan mainan











Memahami hak Allah

Fahamkan dengan kias perumpamaan sesaorang yang hendak memasak, katakan kita hendak memasak masakkan yang enak. Contoh kari ikan.

1. Memahami ketetapan Allah,
Basic formulanya atau Rukunnya.
a. Ilmu tahu
Kita kene ambil tahu perencah atau bahan bahan yang diperlukan umpamanya serbuk kari ikan + serbuk cili + bawang besar + bawang merah + bawang putih + halia + garam + asam + ikannya.

b. Ilmu faham
Nakkan enak atau hukumnya.
Tambah santannya dan memastikan segalanya sidalam nisbah yang sempurna supaya tidak terlalu banyak ditakuti tak termakan dan membazir dan tidak terlalu lemak menyebabkan rasa yang mual, terlalu pedas menyebabkan rasa yang tak selesa dan terlalu masinnya menyebabkan rasa menjelekkan, terlalu masam menyebabkan muka bisa berkerut dan mata bisa terpejam.

c. Ilmu mengetahui hakikatnya.
Bahan bahan ini tidak akan ada yakni mustahil dengan percuma adanya tanpa ada penanamnya, tanpa ada nelayannya, tanpa ada pengusahanya, tanpa ada penjualnya atau tanpa ada duit atau modal untuk membelinya. Pendek kata kene diusahakan megikut keperluan.

d. Ilmu mengetahui makrifatnya.
Bahan bahan ini tidak dijual dikedai hartware.

e. Ilmu mengetahui usulluddinnya
Barang lama atau baru

f. Ilmu mengetahui tasaufnya
Yang baik itu masih segar tak semestinya baru, macam sayur walau pun baru kalau berulat apa gunanya. Dan yang tak baik itu busuk tak semestinya lama, macam belacan, lagi lama lagi baik.

g. Ilmu mengetahui tarikatnya
Jalannya berjalan jalan kutip pengetahuan untuk pengalaman, yang mana satu kedai yang menjual harga yang murah lagi baik dan kalau dapat mencarinya pada satu tempat yang nyaman dan selesa dan di jamin bersih lagi bergaya yaitu digedung pasaraya bukan dikedai runcit atau dipasar basah yang bisa mengotorkan pakaian serta membuang banyak masa untuk singgah dari satu kedai kesatu kedai yang lainnya.

h. Ilmu mengetahui syariatnya
Bila dah ada barulah dapat melaksanakan kerja kerja untuk memasaknya mudah dan tak susah serta dijamin tak sesat nak cari jalan balik kerumah untuk masak.

2. Memahami ketentuan Allah
a. Membersihkannya atau adapnya.
Segala galanya perlu dicuci bersihkan terlebih dahulu supaya menghindarkan dari termakan yang kotor bisa mengundang penyakit dan masakkan rasa pahit kerana bercampur dengan najis ikan yang dimasakkan.

b. Atur caranya atau tertibnya.
a. Yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan kalau tidak diikutkan, harus masakkan akan mentah.

b. Kalau tak diperhati hatikan apinya ditakuti masakkannya hangus, wajib terbuang begitu saja.
c. Kene dirasakan ditakuti tak kene rasa, makruh membuat kerja dua kali sedangkan seorang tukang masak yang baik bila dihidangkan terus boleh dimakan.

d. Kalau telah berulang kali membuat kesilapan yang tak pernah mahu diperbetulkan, kemungkinan anda diharam untuk menyedia hidangan.

e. Dan kalau mahu menjadi tukang masak kari ikan yang terbaik sunat diperaktikkan atau diamalkan, lagi rajin lagi baik.

3. Memahami takdir Allah
Kecualilah Allah menentukan jodoh pertemuan dengan gerak langkah rezeki dari doa dan permintaan dengan,
a. Tanpa kemampuan
Anda jemput makan tatkala makanan telah sedia dihidangkan.

b. Dengan kemampuan
Anda melangan dikedai makan atau direstoran atau dihotel atau anda memilikki orang masakkan yang anda gajikan.

c. Tanpa disengajakan
Anda duduk dirumah, jiran sebelah yang memasak tanpa anda tempah datang menghantarkan.

Takdir Allah tidak akan jatuh ketangan hambanya melainkan melalui limpah rohman dan rohimNya. Limpah Allah itu terlalulah amat berharga dan Allah tidak akan memberinya kepada yang tidak meminta minta yakni berdoa, kepada yang tidak bersyukur dngan nikmatnya yakni sombong.

“ Allah humma la mani a’ lima aqthoita, wala muqtialima manakta. Wala roddailima khodaita, wala yan fa u’zal jaddi min kal jaddu.”
Maknanya,
Tiada siapa yang dapat menghalang apa yang Engkau beri, dan tidak ada sesiapa yang dapat memberi apa yang engkau halangi, dan tidak siapa yang dapat menolak apa yang engkau hukumkan, tidak berguna bagi Engkau orang yang mempunyai kuasa kekayaan akan kuasa kekayaannya.

Bab rukun.
Kalau tak ikut rukun Iman bermakna bukan Allah tuhan nya, jika tak ikut rukun Islam bukan Islamlah agamanya,
Manakan boleh dipanggil kari ikan kalau daging yang dimasakkannya.

Bab hukum
Kalau tak ikut panduan Al Quran maka bukan Al Quran lah Imamnya,
Manakan ada rasa kari ikan jika sebuk kari daging yang dipakainya.

Bab adap,
Kalau tak ikut hadith dan sunnah berpandukan sirah Rasul bukan Muhammad darasullullah nabinya. Orang yang tidak mengikut adap, biadap gelarannya disisi Allah.
Manakan bisa dimakan hidangan yang kotor isinya.

Bab tertib,
Kalau dah hidup tidak bertertib, sekutu Iblis dan syaitanlah saudaranya maka dengan itulah kita diwajibkan menjaga hubungan Sirotulrohim kerana yang mukmin itulah saudara bagi orang orang yang beriman kepada Allah kepada ikatan yang Allah ciptakan bertertiblah mereka dengan saudara seagamanya.
Manakan menjadi masakkan kari ikan tanpa tertibnya.

Inilah talkin yang akan dipersoalkan dialam kubur samada kita laksanakan atau tidak semasa hidup didunia dan inilah matlamat amalan muhasabah yang kita amalkan yakni merangkumi amanah yang dituntut oleh 30 juzuk Al quran Nur Karim, Cahaya kalam yang Maha Mulia lagi Pemurah dari Allah yang memilikki segala cahaya.

Talkinkanlah diri kamu sebelum kamu ditalkinkan, tanya diri kamu didalam muhasabah kamu sebelum kamu dimuhasabahkan, lalu matilah diri kamu sebelum kamu dimatikan maka bersembahyanglah kamu sebelum kamu di sembahyangkan yakni sujud sebelum kamu dihadapkan.


















Terjawab sudah segalanya


Depanku gelap

Belakangku gelap


Kelilingku gelap


Dengan seribu bayang

Ya Allah,


Jadikanlah dihadapanku terang


Disekelilingku jua terang


Didalamku terang

Permudahkanlah urusanku hidupku


Atas apa yang engkau amanahkan


Aku serahkan segala urisan


Ibadahku, Hidup dan matiku


Semata mata kerana Engkau


Tuhan yang maha pengasih


Lagi maha penyayang.



Dua hak yang wajib kita jaga

Pertama Hak Allah


Ashadualla illa haillallah


Kalau tak dapat dijaga


Tidak lengkaplah


Rukun Imannya




Percaya kepada Allah dengan sifat sifatNya

Jika meragaui atau menyamakan apatah lagi


Melebihkan yang lain dari Allah atau bersangka buruk terhadap 


Allah


Maka gugurlah kepercayaannya terhadap Allah

 Jika diragui atau ditolak Kalamnya


Gugurlah kepercayaannya terhadap Allah
Jika diragui Allah memilikki Malaikatnya


KerajaanNya, Syurga dan neraka


Gugurlah jugalah kepercayaannya terhadap Allah
Jika diragui Muhammada itu pesuruhNya


Gugurlah jugalah kepercayaannya terhadap Allah

Jika diragui akan datangnya hari akhirat


Gugurlah jugalah kepercayaannya terhadap Allah

Jika diragui adanya hari kiamat


Dan Allah memebalas segala kebaikkan dengan kebaikkan


Dan kejahatan dengan kejahatan

Inilah hak Allah


Sekiranya gagal kita menjaga hak Allah


Gugur kepercayaan gugurlah akidah Iman


Bagaimana hendak kita jawab


Soalan Mungkar dan Nangkir
Siapa Tuhan kamu


Sedangkan didalam hati ada yang lebih kita saying dari Allah
Apa agamamu


Sedangkan kita menjunjung perintah yang lain dari Allah
Siapa Imammu


Sedangkan kita ketepikan hokum, adap dan tertib


Yang diajarkan didalam Al Quran dan kita dahulukan


Yang lain selain darinya
Siapa Nabi kamu


Sedangkan kita menjalankan kerja dan amal ibadah


Yang bid‘ah


Kerana itulah disuruh bersolat


Memperbaharui niat


Kerana terhindar id’ah itu


Dengan niat



Kedua Hak Muslimin


Yakni Ikram Muslimin


Waashadu anna Muhammad darasullullah
“ Barang sesiapa yang mengumpat


Saudara seagamanya


Umpama memakan daging


Saudaranya sendiri ”
“Celakalah bagi mereka yang memakan


Harta anak anak yatim ”
Bagaimana hendak kita jawab




Soalan Mungkar dan Nangkir


Yang terakhir
Siapakah saudara kamu


Sedangkan semasa hidup kita


Tak pernah pun kita


Nak ambil tahu?
Beramal bakti yakni


Beramal soleh


Apatah lagi yang mengkianati


Hak saudaranya
Jadi sebelum kita menuding jari


Kepada saudara kita


Bermuhasabahlah
Tanya pada diri kita


Apakah sumbangan kita


Buat mereka


Untuk meraka kembali kejalan benar
Dan itu lebih baik


Dari berasa diri itu sudah cukup


lebih dari orang lain.


Apakah kita sedang melalui


Era Akidah ikut ikutan


Tak peka kononnya perihatin


Tak leka kononnya doing something
Menjadi jahil


Akhibat nak senang


Yang terlalu mudah


Suruh anguk mengangguk


Disuruh eleng mengeleng

Disuruh mengamuk berkeceramuk


Perkara yang benar


Dimomok momok
Yang untung sibakhil


Mengaut kemenangan dari


Kejatuhan orang lain


Tak pandai tak apa


Janji tunjukkan terrer


Biar tergadai sekampung


Dan Iman


Asalkan menang sorak


Syok untuk diborak


Tapi akhirnya


Apah pun tarak!!!!



Kepercayaan kita kepada Allah
Dan mendakwa kita seorang beriman

Sekadar untuk kita renungkan
Setiap manusia percaya bahawa adanya Tuhan
Yang mencipta dan menjadikan
Tapi apa bezanya
Antara kepercayaan mereka dan kita?

Kita ada masjid sebagai rumah Allah
Mereka ada kuil atas alasan yang sama
Kita beribadat, mereka juga beribadat
Kita berketerampilan berjubah dan bertudung
Antara mereka juga berketerampilan seperti kita
Contohnya padri dan birawati kristian
Apa bezanya?

Kalau kita berkata kita berpuasa
Meraka juga berpuasa
Melawan kehendak hawa nafsunya
Malah ada diantara mereka
Yang tak menjamah makanan berdarah
Dan ada yang berihram bukan sahaja
Pada waktu menunaikan ibadahnya
Malah berihram disepanjang hayatnya
Setakat ibadah kita
Apa sangatlah jika nak diperbandingkan
Tetapi apakah bezanya?

Kalau kita menunaikan haji
Untuk bergelar haji dan hajjah
Dilembah diMekah
Mereka mempertabalkan diri mereka
DiGunung diKhatmandu
Dan mereka lebih bersungguh
Dengan kepercayaannya
Dari kita
Jadi apalah bezanya?

Kita kata mereka menyenbah berhala
Mereka kata ibadat kita juga tiada bezanya
Setidak tidaknya mereka hanya menyembah
Sebaliknya kita sehingga menjilat batu Hajarul asawat
Yang Nabi dan sahabat tak pernah buat tetapi
Hari ini kita buat
Kurafat, kurafat..
Ketaksupan yang kurafat
Apala bezanya golongan kaum musyrik
Dengan kaum yang bergelar Islam
Tapi mengamalkan
Amalan Kurafat?

Jika kita mereka golongan yang sesat
Mereka juga mendakwa kita juga golongan yang sesat
Jadi apalah bezanya?

Kita kata kita berbuat kebaikkan
Walaupun mereka tidak berkata mereka yang terbaik
Tetapi mereka banyak menyumbangkan kebaikkan
Kepada dunia
Terutama teknologinya
Kita?

Kalau kita kata mereka itu zalim
Tetapi mereka itu saling bantu membantu puaknya
Sebaliknya kita yang meletakkan diri
Dalam darjat yang alim
Menzalimi saudara sendiri

Renunglah didalam muhasabah diri
Adakah Iman kita tulin
Setulin pegangan Akidah yang Allah Rukunkan
Didalam rukun keimanan
Didalam hukum berukunkan keislaman

Telitikan untuk diri
Supaya talkik Iman itu menjadi adap orang yang beriman
Cerminkan diri sendiri
Supaya tertib seorang yang benar benar
Beriman itu didahulukan.








Solat lima waktu sehari semalam

Rahsia pengajaran

Tertibnya,
Yang dahulu didahulukan
Dan yang kemudian dikemudiankan
Tampa tertib
Tiadalah Solat.

Hadas besar
Bersih pada seluruh tubuh zahir dan batin
Pengajarannya,
Menjauhi memakan makanan yang haram
Atau dari sumber yang haram
Ditakuti sebati menjadi darah daging
Darah yang terjadi dari sumber yang haram
Darah adalah alat tunggangan iblis dan syaitan
Untuk menakluk hati dan akal
Kerana itulah Allah menyuruh makan
Hasil yang halal

Uduk
Membersihkan segala angota
Yang digerakkan dan pancaindera
Supaya apa yang kita pilih
Bertindak atas dasar keserdeharnaan
Dan dilarang bertindak berlebih lebihan
Dilakukan adalah untuk kebaikkan semua
Justeru itu antaranya,
Hindarkan mata dari melihat benda yang keji
Telingan dari mendengar fitnah
Hidung dari menghidu bauan yang terlarang
Mulut dari berkata dusta
Lalu bersabda Baginda Rasullullah
Dia tidak akan makan sebelum lapar
Dan akan berhenti sebelum kenyang

Adapnya,
Bila sesaorang yang berteliti
Dengan tertibnya itu maka
Berkatalah dia dengan Jujur
Berkerjalah dia dengan Amanah
Bertindaklah dia dengan Fathonah yakni bijaksana
Berkebajikanlah dia dengan berpesan pasan
Menyampaikan apa saja yang benar
Dengan sabar

Hukumnya,
Dan tidaklah termetri adap itu
Melainkan bagi mereka yang tahu
Dan beriman dengan pegangan akidahnya
Yang mana pada dirinya
Percaya adanya hari pembalasan yang ditakutkan
Percaya setiap yang bermula ada akhirnya
Percaya kepada nabi yang diutuskan
Percaya kepada malaikat yang sentiasa memerhatikan
Percaya kepada kalam dari yang berkata kata
Yakni terhimpun segala kepercayaan itu
Bahawa segalanya Allah yang punya
Jika ragu rujuklah Al QuranNya




Pada tertib rukun yang paling awal selepas hadas besar yaitu 


bersih beristinjak.

Rukunnya,


Tidak akan terjunjung Hukum


Tanpa rukun hatinya


Dari perasaan syak dan wasangka


Melainkan hanya menyerahkan pengakuan


Merelakan Allah itu dengan sifat sifat keagonganNya


Memperbaiki diri dalam iman dan amal sendiri


Kerana megakui sifat diri yang seadanya


Itulah cinta yang dicari


Tidak akan ada cinta tanpa iklas


Dan duduknya itu iklas didalam hati


Kerana itu Allah memandang pada setiap hati


Yakni hati yang iklas


Dan tidak akan ujud iklas


Kata kekasihnya tanpa niat


Niat pada lafasnya


Pada tasdik yang tersurat


Dan pada tasdik yang tersirat


Lalu bersabda lado kekasihNya


Tidak ada ibadat tanpa niat
Rugilah orang yang lalai didalam Solatnya



Celakalah orang yang bersolat


Jika mengambil atau meringankan


Hak saudaranya


Maka bukanlah dirinya itu bersolat


Perhatikan Surah Al lail.

Mereka yang tidak mengendahkan tertib


Bagi mereka segalanya halal


Walau pun nyata haramnya


Yang tidak beradap


Meringankan uduk dan sifat tawadduknya


Disisi Alah biadap


Yang tidak berhukum


Hidupnya tidak akan rukun


Dan yang tiada berkerukunan itu


Adalah hamba kepada


Nafsu serakahnya


Hamba pula kepada


Syaitan dan iblis

Tanyalah pada diri


Sebelum kita dipersoalkan


Sebelum amal di pertimbangkan


Adakah kita berpijak dibumi yang nyata


Atau berpijak pada mimpi


Adakah dimana kita tegak disitu langit dijunjung


Atau menjunjung awan yang berlalu


Tutup mata


Cerminkan niat didalam hati


Bermuhasabah......

















Tuntutan mengucap dua kalimah syahadah.



Setelah peristiwa Isra’ dan Mi’raj, setelah melihatkan 


bertambahnya bilangan orang yang beriman terhadap Allah dan 


Nabi, kaum musyrik memberi tentangan terhadap Rasullullah dan 


umat Islam lalu umat Islam mengambil keputusan mengikut 


Rasullullah berhijrah dari Mekah ke Madinah.

Tuntutannya,



1. Percaya kepada Allah dan Rasul.


Percaya kepada Allah dan Rasul itu adalah Iman. Rasullullah 


dan para pengikiut pengikutnya bukan berniat hendak melarikan 


nyawa atau harta atau keluarga mereka tetapi hendak melarikan 


iman mereka dari dirampas oleh kaum musyrik.



2. Percaya kepada ikhtiar.


Sesuatu yang hendak kita capai atau pertahankan, Allah 


mengajar supaya kita dapatkan dengan usaha dan ikhtiar 


walaupun Allah mewajibkan kita memohon doa pertolongan 


kepadaNya namun doa tanpa iktiar amatlah dibenci Allah.



3. Tawakkal kepada Allah.


Kita mengetahui tahap kemampuan kita berbanding Allah, 


sesungguhnya ikhtiar dan doa kita tidak akan merubah apa apa 


kecuali dengan izin Allah, usaha dan doa kita itu hanyalah 


sekadar menunjukkan yang kita berkehendak atas sesuatu yang 


kita usakan kepada Allah dan tidak lebih dari itu. Maka setelah 


berikhtiar dan berdoa, kemudian sebaik baiknya bertawakallah 


kehadrat Allah seperti didalam potongan ayat doa iftitah yang 


kita bacakan,


“ inna solati wanusuki wamah yahya wa mamati lilla hirobbil 


a’lamin ”




Terjemahannya,




“ Sesungguhnya ibadatku dan segala urusanku dan termasuk 


hidup dan matiku, ku serahkan semata mata kepada Engkau 


Tuhan alam Semesta.”




Maksudnya,


Sekiranya kamu benar benar seorang yang muslim yakni yang 


beriman kepada Allah dan RasulNya praktikkan kehendak ayat 


diatas.




Dalilnya,


“ la syari kalahu wa biza likal umirtu wa ana minal muslimin ”




Terjemahannya,




“ Tiada sekutu bagi Kamu dan berpegang dalam diriku dan 


sesunguhnya aku adalah seorang muslimin.”




Maksudnya,




Kecuali bagi kaum yang munafik dan musyrik.



4. Tiada kebesaran atau kecintaan yang ada didalam hati


mereka melain Allah semata mata.


Tiada kebesaran atau kecintaan yang ada didalam hati mereka 


walaupun pada kedua ibubapanya, anak anak dan isterinya atau 


suaminya, kaum kerabat atau kekasih yang dicintanya melebihi 


Allah. Mereka tinggalkan demi untuk membuktikan bahawa 


mereka mencintai Iman mereka yakni Allah lebih dari segala 


galanya. Dan mereka menjalan bertangong jawab keatas kedua 


ibubapanya, anak anak dan isterinya atau suaminya, kaum 


kerabat atau kekasih yang dicintanya bukanlah disebabkan 


mereka mereka itu ibubapanya, anak anak dan isterinya atau 


suaminya, kaum kerabat atau kekasih yang dicintanya tetapi 


kerana Allah semata mata.


Justeru itu tidaklah timbul soal anak dan menantu, tidaklah 


timbul soal berpoligami, tidaklah timbul soal tidak adil, tidaklah 


timbul soal tak bertangong jawab, tidaklah timbul soal arak, judi 


dan zina, tidaklah timbul soal anak diluar nikah, tidaklah timbul 


soal ibu atau bapa tunggal, tidaklah timbul soal membuang bayi, 


tidaklah timbul soal rasuah dan riba’ atau penyakit penyakit 


sosial yang lain lainnya kerana cinta dan tiada kebesaran lain 


didalam hati oramg yang benar benar beriman melainkan Allah.


Sabda Rasullullah s.a.w, “ Barang sesiapa yang ada kebesaran 


dihatinya selain Allah, maka itulah tuhan yang disembahnya.”



5. Sifat beriman


Untuk mengeratkan sirotulrohim maka perlu ada sifat jujur, 


amanah, bijaksana dan berpesan pesan pada jalan kebaikkan 


dengan sabar kerana Allah.

6. .Mengikat tali persaudaraan puak ansar dengan muhajirin.


Sabda Rasullullah s.a.w, “ Sesungguhnya orang orang muslim itu 


adalah bersaudara.”


Sabda Rasullullah s.a.w, “ Sebaik baik orang yang bersaudara 


kerana Allah adalah mereka yang menjaga hak saudaranya.”


Sabda Rasullullah s.a.w, “ Barang sesiapa yang memutuskan 


sirotulrohim ( tali persaudaraan ), bukanlah dari golongan 


umatku .”


Surah Ali Imran ayat 103.


Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama 


Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah 


nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan 


(semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati 


kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka 


menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam 


yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang 


neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah 


selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). 


Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat 


keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.

7. Membina jemaah.


Demi menjaga kepentinggan hak sesama Islam, umat islam yang 


berbagai kemahiran diwajibkan bersatu membina satu jemaah 


untuk mempertahankan Islam supaya Islam dapat dianuti dalam 


keadaan yang bebas ( merdeka ) tanpa disekat oleh kaum musyrik 


dan kaum munafik.


Berjemaah yakni bersatu dari kalangan seisi rumah hingga 


kejiran tetangga yakni kemasyarakatan, ekonomi didalam bidang 


perniagaan, kesejahteraan dalam bidang politik semata mata 


mempertahankan hak Islam kerana Allah.




Surah Ali Imran ayat 104.


Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru 


(berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan 


menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang 


daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang 


bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

8. Memilih pemimpin



Justeru itu Islam mewajibkan umatnya melantik dari kalangan 


mereka yang beriman untuk menjadi seorang pemimpin sebagai 


kepala yang menerajui langkah langkah dan tindak tanduk 


mempertahankan Islam mengikut bidang masing masing.


Sesaorang yang dilantik itu wajiblah beriman, adil, jujur, 


amanah, bijaksana, berilmu, teliti dan sabar. Janganlah kamu 


memilih pemimpin yang bakhil. Sesungguhnya orang yang brsifat 


bakhil itu bukan sahaja lari dari bertanggong jawab malah 


mereka akan merugikan diri kamu dan menjual hak kamu.


Surah Ali Imran ayat 179 dan 180.


Allah tidak sekali-kali akan membiarkan orang-orang yang 


beriman dalam keadaan yang kamu ada seorang (bercampur aduk 


mukmin dan munafik, bahkan Ia tetap menguji kamu) sehingga Ia 


memisahkan yang buruk (munafik) daripada yang baik (beriman). 


Dan Allah tidak sekali-kali akan memperlihatkan kepada kamu 


perkara-perkara yang Ghaib akan tetapi Allah memilih dari 


RasulNya sesiapa yang dikehendakiNya (untuk memperlihatkan 


kepadanya perkara-perkara yang Ghaib). Oleh itu berimanlah 


kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya; dan kamu beriman dan 


bertaqwa, maka kamu akan beroleh pahala yang besar.


Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta 


benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka dari 


kemurahanNya - menyangka bahawa keadaan bakhilnya itu baik 


bagi mereka. Bahkan ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan 


dikalongkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu 


pada hari kiamat kelak. Dan bagi Allah jualah hak milik segala 


warisan (isi) langit dan bumi. Dan (ingatlah), Allah Maha 


Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan.



9. Melantik pemimpin


Ali Imran ayat 118 hingga 120.


Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil 


orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang 


dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti 


berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan 


apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian 


mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan 


oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami 


jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu 


(mahu) memahaminya.



10. Menganti pemimpin.


Surah Ali Imran ayat 26.


Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang 


mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa 


pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan 


Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang 


Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa 


yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa 


yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja 


adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas 


tiap-tiap sesuatu.


Ali Imran ayat 149 dan 150.


Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taatkan orang-


orang yang kafir nescaya mereka akan menolak kamu kembali 


kepada kekufuran, lalu menjadilah kamu orang-orang yang rugi.


(Janganlah kamu taatkan mereka!) Bahkan (taatlah kepada) 


Allah Pelindung kamu, dan Dia lah sebaik-baik Penolong.



11. Menghormati adap muzakarah.


Al Baqoroh ayat 159 dan 160.


Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang 


telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk 


hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di 


dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat 


oleh sekalian makhluk.




Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal 


buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka 


sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, 


dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha 


Mengasihani.

Al Baqoroh Ayat 174 hingga 176.


Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan (meminda 


atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah 


diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan 


dunia yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi dalam 


perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan 


berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan Ia tidak 


membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh 


azab seksa yang tidak terperi sakitnya.




Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan 


meninggalkan petunjuk (ugama Allah), dan (membeli) azab seksa 


neraka dengan meninggalkan keampunan Tuhan. Maka sungguh 


ajaib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu.


(Segala balasan yang buruk) itu adalah dengan sebab Allah telah 


menurunkan Kitab dengan mengandungi kebenaran (tetapi 


mereka berselisih padanya); dan sesungguhnya orang-orang yang 


berselisihan mengenai (kebenaran) kitab, itu sebenarnya mereka 


adalah dalam keadaan berpecah-belah yang jauh (dari mendapat 


petunjuk hidayah Allah).

Ali Imran ayat 176 hingga 179.


Dan janganlah engkau berdukacita (wahai Muhammad), 


disebabkan orang-orang yang segera menceburkan diri dalam 


kekufuran; kerana sesungguhnya mereka tidak sekali-kali akan 


dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun. Allah 


menetapkan tidak memberi kepada mereka (balasan baik syurga) 


pada hari akhirat kelak, dan mereka pula beroleh azab seksa yang 


amat besar.




Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur 


dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat 


mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka 


pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.




Dan jangan sekali-kali orang-orang kafir menyangka bahawa 


Kami membiarkan (mereka hidup lama) itu baik bagi diri mereka; 


kerana sesungguhnya Kami biarkan mereka hanyalah supaya 


mereka bertambah dosa (di dunia), dan mereka pula beroleh azab 


seksa yang menghina (di akhirat kelak).















Sedarkah kita..... 


Kianat itu dosa


Dosa itu najis


Hanya kita yang tahu dosa kita


Ia bagai pasangan lawan bagi iklas


Umpama semut yang hitam


Berjalan diatas batu yang hitam


Dimalam yang kelam



Sedangkan dosa


Dapat dilihat dengan mata


Tapi boleh ditutup dengan bermuka muka

Dapat dihidu dengan bau


Tapi boleh dibalut walau pun dah berpekong

Dapat diraba dengan rasa


Tapi rasa bileh ditipu


Kecuali diri kita sendiri



Najis


Masih ada jika masih ada rupa


Masih ada jika masih ada bau


Masih ada jika masih ada rasa licin


Masih ada jika masih rasa ragu ragu


Masih ada jika masih was was

Mohonlah berlindung dengan hati yang was was



Kenangkanlah


Kesalilah dosa diri


Bertaubat dan berjanji


Jangan diulang lagi

Serahlah diri dengan jujur dan iklas


Apayang hendak dimalu


Krana Dia maha tahu


Tiada siapa yang mengerti


Melainkan diri dengan Tuhannya.




No comments:

Post a Comment