Thursday 6 October 2011

Bab 7: Jangan cepat menghukum.




Bersabda Rasullullah, " Umat aku terbahagi kepada 72 golongan, satu pun tidak akan lepas dari azab neraka kecuali satu." Golongan yang manakah yang satukah yang dimaksudkan itu. Bersabda rasulullah, " Mereka adalah yang berpegang kepada Al quran dan sunnahku."
Hari ini memang ramai yang berani mengeluarkan fatwa tentang hukum dan ketuhanan umpama cerita ribuan mergas satwa yang mencari rajanya berung simora. yang benar itu hanyalah 30 juzuk Al quran.
Jadi, sipenghukum yang bertopeng dengan seribu wajah ( sang algojo yang biasanya memancung dengan memakai topeng ) nanti dulu, sebelum kamu menghukum aku atas perbuatanku. Berikan aku kesempatan untuk menyanpaikan yang sebenarnya, kerana itu amanah aku terhadap Tuhan aku dan sesungguh menyampaikan dan menerima kebenaran itu jua amanah kamu terhadap Tuhan yang kamu sembah. Janganlah kamu menghukum aku atau sesiapa juga jika kamu ada niat lain disebalik topeng mu melainkan kerana Allah. Aku melihat amanah agama keatas diriku dari sudut kaca mata yang tinggi dan terbentang luas dan dari sudut yang yang dalam lagi mendalaminya sedangkan kamu melihat amanah agama kamu cukup sekadar didalam kelompok mu. Yang manakah lebih jelas?
Jika ada yang bertanya tentang diri aku, katakan saia aku ini adalah hamba Allah yang bersembahyang sebelum dirinya disembahyangkan yakni golongan yang taubat atau orang yang telah mati sebelum ajalnya. nak dikata orang bukan orang dan kalau nak dikatakan hantu bukan hantu. Atau bertanyalah dengan Tuhan mu sendiri.
Daripada kamu bersangka buruk dengan aku maka ada lebih baiknya kamu ikuti penerangan ku terlebih dahulu, setelah sahih kesalahanku maka aku redho, kamu hukumlah aku.

Rahsia pengajaran
Solat lima waktu sehari semalam

Tertibnya,
Yang dahulu didahulukan
Dan yang kemudian dikemudiankan
Tampa tertib
Tiadalah Solat.

Hadas besar
Bersih pada seluruh tubuh zahir dan batin
Pengajarannya,
Menjauhi memakan makanan yang haram
Atau dari sumber yang haram
Ditakuti sebati menjadi darah daging
Darah yang terjadi dari sumber yang haram
Darah adalah alat tunggangan iblis dan syaitan
Untuk menakluk hati dan akal
Kerana itulah Allah menyuruh makan
Hasil yang halal

Uduk
Membersihkan segala angota
Yang digerakkan dan pancaindera
Supaya apa yang kita pilih
Bertindak atas dasar keserdeharnaan
Dan dilarang bertindak berlebih lebihan
Dilakukan adalah untuk kebaikkan semua
Justeru itu antaranya,
Hindarkan mata dari melihat benda yang keji
Telingan dari mendengar fitnah
Hidung dari menghidu bauan yang terlarang
Mulut dari berkata dusta
Lalu bersabda Baginda Rasullullah
Dia tidak akan makan sebelum lapar
Dan akan berhenti sebelum kenyang

Adapnya,
Bila sesaorang yang berteliti
Dengan tertibnya itu maka
Berkatalah dia dengan Jujur
Berkerjalah dia dengan Amanah
Bertindaklah dia dengan Fathonah yakni bijaksana
Berkebajikanlah dia dengan berpesan pasan
Menyampaikan apa saja yang benar
Dengan sabar

Hukumnya,
Dan tidaklah termetri adap itu
Melainkan bagi mereka yang tahu
Dan beriman dengan pegangan akidahnya
Yang mana pada dirinya
Percaya adanya hari pembalasan yang ditakutkan
Percaya setiap yang bermula ada akhirnya
Percaya kepada nabi yang diutuskan
Percaya kepada malaikat yang sentiasa memerhatikan
Percaya kepada kalam dari yang berkata kata
Yakni terhimpun segala kepercayaan itu
Bahawa segalanya Allah yang punya
Jika ragu rujuklah Al QuranNya

Rukunnya,
Tidak akan terjunjung Hukum
Tanpa rukun hatinya
Dari perasaan syak dan wasangka
Melainkan hanya menyerahkan pengakuan
Merelakan Allah itu dengan sifat sifat keagonganNya
Memperbaiki diri dalam iman dan amal sendiri
Kerana megakui sifat diri yang seadanya
Itulah cinta yang dicari
Tidak akan ada cinta tanpa iklas
Dan duduknya itu iklas didalam hati
Kerana itu Allah memandang pada setiap hati
Yakni hati yang iklas
Dan tidak akan ujud iklas
Kata kekasihnya tanpa niat
Niat pada lafasnya
Pada tasdik yang tersurat
Dan pada tasdik yang tersirat
Lalu bersabda lado kekasihNya
Tidak ada ibadat tanpa niat

Rugilah orang yang lalai didalam Solatnya
Celakalah orang yang bersolat
Jika mengambil atau meringankan
Hak saudaranya
Maka bukanlah dirinya itu bersolat
Perhatikan Surah Al lail.

Mereka yang tidak mengendahkan tertib
Bagi mereka segalanya halal
Walau pun nyata haramnya
Yang tidak beradap
Meringankan uduk dan sifat tawadduknya
Disisi Alah biadap
Yang tidak berhukum
Hidupnya tidak akan rukun
Dan yang tiada berkerukunan itu
Adalah hamba kepada
Nafsu serakahnya
Hamba pula kepada
Syaitan dan iblis

Tanyalah pada diri
Sebelum kita dipersoalkan
Sebelum amal di pertimbangkan
Adakah kita berpijak dibumi yang nyata
Atau berpijak pada mimpi
Adakah dimana kita tegak disitu langit dijunjung
Atau menjunjung awan yang berlalu
Tutup mata
Cerminkan niat didalam hati
Bermuhasabah......









Sabar itu separuh dari Iman,
Cermin sabar adalah berfikir
Cermin fikir adalah ilmu
Cermin ilmu adalah belajar

Cermin belajar adalah faham
Cermin faham adalah teliti
Cermin teliti adalah amal
Cermin amal adalah niat

Cermin niat adalah tasdik
Cermin tasdik adalah jujur
Cermin jujur adalah amanah
Cermin amanah adalah hemah

Cermin hemah adalah kebijaksanaan
Cermin bijak adalah tawadduk
Cermin tawadduk adalah khusyuk
Cermin khusyuk adalah doa

Cermin doa adalah harap
Cermin harap adalah tawakkal
Cermin tawakkal adalah usaha
Cermin usaha adalah bersungguh

Cermin bersungguh adalah istiqomah
Cermin istiqomah adalah takut
Cermin takut adalah yakin
Cermin yakin adalah percaya

Cermin percaya adalah akur
Cermin akur adalah redho
Cermin redho adalah kenal
Cermin kenal adalah makrifat

Cermin makrifat adalah tarikkat
Cermin tarikkat adalah usul
Cermin usul adalah hukum
Cermin hukum adalah syariat

Cermin syariat adalah beradap
Cermun beradap adalah tertib
Cermin tertib adalah hakikat
Crmin hakikat adalah hak

Cermin hak adalah cinta
Cermin cinta adalah esa
Cermin esa tiada yang lain
Melainkan Allah

Cermin Allah adalah Al quran
Cermin Al Quran adalah hadith
Cermin hadith adalah sirrahnya
Cermin sirah adalah nabiNya

Cermin nabiNya adalah para malaikat Nya
Cermin malaikat adalah kebaikkan
Cermin kebaikkan adalah akhirat
Cermin akhirat adalah hari pembalasan

Cermin pembalasan adalah percaya
Cermin percaya adalah beriman
Cermin beriman adalah akidah
Cermin akidah adalah tauhid

Cermin bertauhid itu rukun
Percaya kepada Allah
Maka itulah sebulat Iman.









 
Kongsi pendapat dengan saudara Dhom Qiraf

Campurkan yang empat alam... Hancurkan di laut dalam... Syariat nabi yang khatam... Kerjakan da’im siang dan malam....

Wahai segala kita yang membawa iman.... Jangan berwaktu mengkaji Al Quran...Halal dan haram terlalu bayan.... Jalan kepada Tuhan didalam i'yan...

Al Quran itu ambilkan dalil... Pada mizan Allah supaya tsaqil... Pabila kaum mengambil syariat sebagai wakil... Pada kedua alm engkaulah jamil...

Kerjakn solat lagi dan shai'm... Itulah makna bernama qai'm... Pada segala malam kurangkan na'im... Menjadikan alam jadikan da'im......♥

Salleh Mat Salleh

Campurkan yang empat alam... Hancurkan di laut dalam... Syariat nabi yang khatam... Kerjakan da’im siang dan malam....
Tersembamlah napsu lalu luruhlah sombong.....
Al Alaq ayat 6 dan 7
Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya),
Dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya.

Wahai segala kita yang membawa iman.... Jangan berwaktu mengkaji Al Quran...Halal dan haram terlalu bayan.... Jalan kepada Tuhan didalam i'yan...
Maka tammatlah permainan Sang Iblis dan syaitan…….
Al Alaq ayat 14 dan 15
Tidakkah ia mengetahui bahawa sesungguhnya Allah melihat (segala amal perbuatannya dan membalasnya)?
Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi sesungguhnya jika ia tidak berhenti (dari perbuatannya yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke dalam neraka),

Al Quran itu ambilkan dalil... Pada mizan Allah supaya tsaqil... Pabila kaum mengambil syariat sebagai wakil... Pada kedua alm engkaulah jamil...
Begitu henndaknya fitrah Sang Akal
Al alaq ayat 1 hingga 5
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, -
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

Kerjakn solat lagi dan shai'm... Itulah makna bernama qai'm... Pada segala malam kurangkan na'im... Menjadikan alam jadikan da'im......♥
Kembalilah diri kepada yang asal
Al alaq ayat 8
(Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhanmu lah tempat kembali (untuk menerima balasan).

1. Pusing ikut mana pun pokok pangkalnya hati, Allah tak pandang pada ilmu yang banyak kerana ilmu Allah itu selautan.

2. Kerana itu Allah melarang kita yakin ikut ikutan.

3. Biarlah yakin dengan Ilmu dan amalan.

4. Kukuhkah syariat tanpa tarikkat, jelaskah jalan tarikat tanpa Ilmu usul dan amalan tasauf yakni pembersihan hati, hati bagai cermin, kalau tak digilap manakan nampak pantulan baynng makrifat diri, kalau dah tak kenal diri pada hakikatnya tak kenal Allah. Tidaklah mereka digelar kaum syariat yang menjunjung hukum Islam kalau mengenepikan terikat, makrifat dan hakikat begitu jagalah sebaliknya.

Campurkan yang empat alam... Hancurkan di laut dalam... Syariat nabi yang khatam... Kerjakan da’im siang dan malam....
** Itulah Sifat Amanah

Wahai segala kita yang membawa iman.... Jangan berwaktu mengkaji Al Quran...Halal dan haram terlalu bayan.... Jalan kepada Tuhan didalam i'yan...
** Itulah mereka yang bersifat Fathonah

Al Quran itu ambilkan dalil... Pada mizan Allah supaya tsaqil... Pabila kaum mengambil syariat sebagai wakil... Pada kedua alm engkaulah jamil...
** Itulah Sifat Akhidah... nukan taksub dan bukan toghud.

Kerjakn solat lagi dan shai'm... Itulah makna bernama qai'm... Pada segala malam kurangkan na'im... Menjadikan alam jadikan da'im......♥
** Itulah Sifat menjunjung sunnah

Tk Dhom Qiraf kerana sudi berkongsi pengetahuan.



Dari Saudari
AMAR MA'RUF DAN NAHI MUNGKAR

Abul -Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Umar bin Abdul-Aziz berkata: "Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak menyiksa orang-orang umum kerana dosa-dosanya orang-orang yang tertentu tetapi apabila perbuatan dosa itu merahajalela dan terang-terangan kemudian tidak ada yang menegur, maka bererti semuanya sudah layak menerima hukuman."

Dan diriwayatkan bahawa Allah s.w.t. telah mewahyukan kepada Yusya bin Nuh a.s.: "Aku akan membinasakan kaummu empat puluh ribu orang yang baik-baik dan enam puluh ribu orang yang derhaka." Nabi Yusya bertanya: "Ya Tuhan, itu orang derhaka sudah layak, maka mengapakah orang yang baik-baik itu?" Jawab Allah s.w.t.: "Kerana mereka tidak murka terhadap apa yang Aku murka, bahkan mereka makan minum bersama mereka yang derhaka itu."

Abu Hurairah r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Anjurkan lah kebaikan itu meskipun kamu belum dapat mengerjakannya dan cegahlah segala yang mungkar meskipun kamu belum menghentikannya."

Anas r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Sesungguhnya diantara manusia itu ada yang menjadi pembuka untuk kebaikan dan penutupan dari kejahatan, dan ada juga manusia yang menjadi pembuka kejahatan dan penutupan kebaikan, maka sesungguhnya untung bagi orang yang dijadikan Allah s.w.t. sebagai pembuka kebaikan dan binasa bagi yang dijadikan Allah s.w.t. pembuka kejahatan itu ditangannya."

Ertinya: Orang yang menganjurkan kebaikan dan mencegah mungkar itulah pembuka kebaikan dan penutupan dari kejahatn dan ia termasuk orang mukmin sebagaimana firman Allah s.w.t.: "Wal mu'minuna wal mu'minaatu ba'dhuhum auliyaa'u ba'dh ya'muruuna bil ma'rufi wayanhauna anil mungkar." Yang bermaksud: "Orang-orang mukmin lelaki dan perempuan setengah menjadi wali pembantu pada setengahnya, menganjurkan kebaikan dan mencegah dari mungkar."

Adapun yang menganjurkan mungkar dari mencegah dari kebaikan maka itu tanda munafiq sebagaimana firman Allah s.w.t.: "Almunafiquuna walmunafiqatu ba'dhuhum min ba'dh ya'muruuna bil mungkari wayanhauna anil ma'ruf" Yang bermaksud: "Orang munafiq lelaki dan perempuan masing-masing menjadi wali pembantu setengahnya menganjurkan kejahatan dan mencegah kebaikan."

Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: "Seutama-utama amal ialah amar ma'ruf dan nahi mungkar (menganjurkan kebaikan dan mencegah kejahatan), dan membenci orang yag fasiq (melanggar hukum). Maka siapa yang menganjurkan kebaikan bererti memperkuat orang mukmin dan siapa mencegah mungkar bererti menghina orang munafiq.

Said meriwayatkan dari Qatadah berkata: "Ada seorang datang kepada Nabi Muhammad s.a.w. ketika diMekah lalu bertanya: "Benarkah engkau mengaku sebagai utusan Allah s.w.t.?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. : "Ya" Lalu bertanya: "Amal apakah yang lebih disukai Allah s.w.t?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Menghubungi keluarga." Tanyanya lagi: "Kemudian apakah?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Menganjurkan kebaikan dan mencegah mungkar." Lalu ditanya lagi: "Amal apakah yang sangat dimurkai Allah s.w.t.?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w. " Syirik, mempersekutukan Allah s.w.t." "Kemudian apakah?" tanyanya lagi. Nabi Muhammad s.a.w. menjawab: "Memutuskan hubungan kekeluargaan." "Kemudian apakah?" tanyanya lagi. Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Meninggalkan amar ma'ruf dan nahi mungkar (tidak suka menganjurkan kebaikan dan mencegah mungkar)."

Sufyan Atstsauri berkata: "Jika kau melihat orang yang pandai quran itu disayangi oleh tetangganya dan dipuji oleh kawan-kawannya, maka ketahuilah bahawa ini suka mengambil hati (yakni tidak tegas amar ma'ruf dan nahi mungkar)."

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Jabir r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud) Tidak terjadi pada suatu kaum seorang yang berbuat durhaka, sedang mereka dapat menghentikannya tetapi mereka tidak mencegahnya melainkan Allah s.w.t. akan meratakan mereka siksaanNya sebelum mati mereka."

Abul-Laits berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. mensyaratkan berkuasa untuk mencegah bererti bahawa orang-orang yang baik-baik berkuasa (berwibawa), kerana itu maka kewajipan mereka harus mencegah merahajalelanya orang-orang ahli maksiat."

Allah s.w.t. memuji ummat ini didalam ayat yang berbunyi: "Kuntum khoiro ummatin ukhrijat linnaasi ta'muruna bil ma'rufi watanhauna anil mungkari watu'minuna billah." Yang bermaksud: "Kamu sebaik-baik ummat yang dilahirkan untuk manusia kerana menganjurkan kebaikan dan mencegah mungkar dan beriman kepada Allah."

Didalam ayat lain pula berbunyi: "Wal takun minkum ummatun yad'uuna jlal khori waya'muruuna bil ma'ruufi wayanhauna anil munkar wa'ulaika humul muflihuun." Yang bermaksud: "Harus ada dari kamu golongan (orang-orang) yang mengajak kepada kebaikan dan menganjurkan segala ma'ruf (yang baik) dan mencegah mungkar dan merekalah orang-orang yang beruntung (bahagia)."

Juga Allah s.w.t. mencela orang-orang yang tidak suka mencegah munkar dalam ayat yang berbunyi: "Kaa nu laa yatana hauna an mungkharin fa'aluhu labi'samaa kaanuu yaf'alun." Yang bermaksud: "Mereka tidak saling mencegah dari perbuatan mungkar yang mereka perbuat, sesungguhnya busuk perbuatan mereka itu."

Didalam ayat yang lain pula Allah s.w.t. berfirman: "Lau laa yanhahumur robbaniyuna wal ahbaaru an qaulihimul itsma wa aklihimus suhta, labi'sa maa kaanu yash ma'uun." Yang bermaksud: "Mengapa para ulama dan orang-orang yang mengerti agama itu tidak melarang mereka dari kata-kata yang keji dan makan yang haram, sungguh busuk apa yang mereka perbuat."

Seharusnya orang yang akan menganjurkan amar maruf itu melaksanakan sendiri peribadi supaya lebih mantap manishat peringatannya. Abud Dardaa r.a. berkata: "Siapa yang menasihati saudaranya dimuka umum (terang-terangan) maka bererti telah memalukannya dan siapa memberi nasihat itu sendirian maka benar-benar akan memperbaiki dan bila tidak berguna nasihat dengan rahsia maka boleh minta tolong kepada orang yang baik-baik untuk mencegahnya dari perbuatan maksiat, maka jika tidak dikerjakan yang demikian pasti perbuatan maksiat itu akan menjalar dan bermahajalela sehingga membinasakan mereka semua."

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Annu'man bin Basyir r.a. berkata: "Saya telah mendengar Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud) Perumpamaan orang yang tegak dalam hukum Allah s.w.t. dan orang yang tergelincir bagaikan rombongan yang naik kapal maka masing-masing bertempat diatas dan dibawah, maka ketika mereka sedemikian, tiba-tiba orang yang berada dibahagian bawah mengambil kapak lalu ditanya oleh kawan-kawannya: Apakah maksudmu? Jawabnya: Saya akan melubangi tempatku supaya dekat dengan air sehingga mudah bagiku mengambil atau membuang air. Maka sebahagian yang lain berkata: Biarkan ia berbuat sesukanya dibahagiannya, sebahagian yang lain pula berkata: Jangan kamu biarkan dia melubangi bahagian bawah dari kapal ini, nescaya ninasa dan membinasakan kita semua, maka bila mereka dapat menahannya bererti selamat dan selamat semuanya tetapi bila mereka tidak mencegahnya maka binasa dan binasa semuanya."

Abu-Dardaa r.a. berkata: "Kamu harus melakukan amar maruf nahi mungkar, kalau tidak Allah s.w.t. akan mengguasakan diatas kamu seorang yang zalim, yang tidak menghargai orang tua dan tidak kasih kepada anak-anak, kemudian pada saat itu orang-orang yang baik diantara kamu berdoa, maka tidak diterima doa mereka, minta pertolongan juga tidak ditolong minta ampun tidak diampun."

Huszaifah ra.a berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud) Demi Allah yang jiwaku ada ditangaNya, kamu harus melakukan amar maruf dan nahi mungkar atau jika tidak melakukan itu bererti sudah hampir Allah akan menurunkan siksa kepadamu, kemudian kamu berdoa maka tidak diterima oleh."

Ali r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud) Jika ummatku telah takut berkata kepada orang yang zalim itu: "Engkau zalim!", maka ucapkan selamat tinggal pada ummat itu (mereka akan binasa dan hina)."

Abul Said Alkhudi r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud) Jika kamu melihat perbuatan mungkar maka kamu harus roboh (tentang) dengan kekuatan kekuasaan (tangan), jika tidak dapat maka dengan nasihat lidahnya, jika tidak dapat maka dibenci dengan hatinya dan ini menunjukkan selemah-lemah iman. Menggunakan kekuatan kekerasan itu bagi orang yang berkuasa dan dengan lisan bagi para ulama (cerdik pandai) dan denganb hati bagi umum. Masing-masing orang menggunakan menurut kedudukannya, kekuatannya dan kekuasaannya."

Abul-Laits berkata: "Seharusnya bagi orang yang maruf (menganjurkan kebaikan) dan nahi mungkar (mencegah kejahatan) itu harus niat ikhlas kerana Allah s.w.t. dan menegakkan agama Allah s.w.t. bukan semata-mata membela kepentingan diri sendiri, sebab bila ia benar-benar ikhlas kerana Allah s.w.t. dan agama Allah s.w.t., maka pasti mendapat bantuan pertolongan Allah s.w.t. sebagaimana ayat yang berbunyi: "In tanshurullaha yan shurkum." (Yang bermaksud: "Jika kamu benar-benar menegakkan khalimatullah, maka Allah akan menolong kamu.) Juga pasti ia terpimpin dengan taufiq dari Allah s.w.t. Ada riwayat dari Ikrimah berkata: "Ada seorang berjalan tiba-tiba ia melihat sebuah pohon disembah orang maka ia marah dan langsung ia pulang mengambil kapaknya lalu naik himar menuju ketempat pohon itu untuk memotongnya, maka dihadang iblis laknatullah ditengah jalan tetapi merupai orang, maka ditanya: "Engkau akan kemana?" Jawab orang itu: "Saya melihat pohon yang disembah orang, maka saya berjanji kepada Allah s.w.t. akan memotong pokok itu, kerana itu saya pulang mengambil kapak dan naik himarku ini untuk pergi kepohon itu." Iblis laknatullah berkata: "Apa urusanmu dengan sembahan orang, biar orang lain, mereka telah jauh dari rahmat Allah." Disebabkan rintangan iblis laknatullah itu maka ahkirnya mereka berkelahi tetapi ternyata Iblis laknatullah itu kalah, sampai berulang tiga kali tetap iblis laknatullah kalah lalu Iblis laknatullah itu berkata: "Lebih baik kau kembali dan saya berjanji kepadamu tiap hari aku akan berikan kepadamu empat dirham diujung tempat tidurmu." Orang itu bertanya: "Apakah betul kau akan begitu?" Jawab iblis laknatullah: "Ya, aku jamin tiap hari." Maka kembalilah orang itu kerumahnya, maka benarlah pada esok hari ia mendapat wang itu selama dua hari dan pada hari ketiga ternyata tidak ada apa-apa, kemudian esok harinya lagi tiada juga. Maka kerana ia tidak mendapat wang itu, maka ia segera mengambil kapak dan naik himar untuk pergi kepohon itu, maka ditengah jalan dihadang oleh iblis laknatullah yang merupai manusia dan ditanya: "Kemana kau mahu pergi?" Jawabnya: "Kepohon yang disembah orang itu untuk memotongnya." Iblis laknatullah berkata: "Engkau tidak dapat berbuat demikian, adapun yang pertama kali itu kerana kau keluar dengan marahmu itu benar-benar kerana Allah sehingga umpama semua penduduk langit dan bumi akan menghalangi kamu tidak akan dapat, adapun sekarang maka kau keluar kerana tidak mendapat wang maka bila kau berani maju setapak aku akan patahkan lehermu.", maka ia kembali kerumahnya dan membiarkan pohon itu.

Abul-Laits berkata: "Seorang yang akan menjalankan amar maruf dan nahi mungkar harus melengkapi lima syarat iaitu:

Berilmu, sebab orang yang bodoh tidak mengerti maruf dan mungkar

Ikhlas kerana Allah s.w.t. dan kerana agama Allah s.w.t.

Kasih sayang kepada yang dinasihati, dengan lunak dan ramah tamah dan jangan menggunakan kekerasan sebab Allah s.w.t. telah berpesan keppada Nabi Musa a.s. dan Nabi Harun a.s. supaya berlaku lunak kepada Fir'aun

Sabar dan tenang, sebab Allah s.w.t. berfirman yang berbunyi: "Wa'mur bil ma'rufi wanha anilmunkar wash bir ala maa ashabaka." Yang bermaksud: "Anjurkan kebaikan dan cegahlah yang mungkar dan sabarlah terhadap segala penderitaanmu."

Harus mengerjakan apa-apa yang dianjurkan supaya tidak dicemuh orang atas perbuatannya sendiri sehingga tidak termasuk pada ayat yang berbunyi: "Ata'murunannasa bil-birri watansauna anfusakum." Yang bermaksud: "Apakah kamu menganjurkan kebaikan kepada orang lain tetapi melupakan dirimu sendiri."

Anas r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Ketika malam isra' saya melihat orang-orang yang digunting bibirnya dengan gunting dan ketika aku bertanya pada Jibril: Siapakah mereka itu, ya Jibril? Jawabnya: Mereka pemimpin-pemimpin dari ummatmu yang menganjurkan orang lain berbuat baik tetapi lupa pada diri sendiri, padahal mereka membaca kitab Allah s.w.t. tetapi mereka tidak memperhatikan dan mengamalkannya."

Qatadah berkata: "Didalam kitab Taurat ada tertulis: Hai anak Adam, engkau mengingatkan lain orang dengan ajaranKu sedang engkau melupakan Aku, dan mengajak orang kembali kepadaKu sedang engkau lari daripadaKu, maka sia-sia perbuatanmu itu."

Abu Mu'awiyah Alfazari meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Kamu kini dalam hal yang sangat jelas dari jalan Tuhanmu sehingga nampak jelas bagimu dua macam mabuk iaitu mabuk penghidupan dan mabuk kebodohan dan kamu kini masih menjalankan amar maruf dan nahi mungkar, dan kamu berjuang bukan dalam jalan Allah s.w.t. dan orang-orang yang dapat menegakkan ajaran kitab dengan sembunyi atau terang-terangan sama pahalanya dengan orang-orang dahulu dari sahabat Muhajirin dan Anshar."

Alhasan berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Siapa yang lari dari daerah kelain daerah untuk mempertahankan agamanya, walau baru melangkah satu jengkal, maka telah pasti (berhak) masuk syurga dan menjadi kawan Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad s.a.w."

(Sebab) Nabi Ibrahim a.s. telah berhijrah dari Hiraan ke Syam iaitu yang tersebut didalam ayat yang berbunyi: "Wa qaala inni muhajirun ila robbi innahu huwal aziizul hakiem. Yang bermaksud: "Dan berkata Ibrahim, sungguh aku akan berhijrah kepada Tuhanku, sungguh Dialah yang mulia, jaya dan bijaksana."

Dan Ayat yang berbunyi: "Inna dzahibun ila robbi sayahdini." Yang bermaksud: "Sungguh aku akan pergi kepada Tuhanku, Dialah yang memberi hadayat dan memimpin aku."

Dan Nabi Muhammad s.a.w. telah berhijrah dari Mekkah ke Madinah, maka siapa didaerah yang penuh maksiat lalu ia keluar daripadanya kerana mengharapkan keridhaan Allah s.w.t., maka telah mengikuti jejak Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w., maka insyaallah akan menjadi kawan keduanya disyurga.

Firman Allah s.w.t. yang berbunyi: "Waman yakhruj min baitihi muhajiran illalahi warasulihi tsumma yudrikhul mautu faqad waqa'a ajrunu alallah wakaanallahu ghafura rahima." Yang bermaksud: "Dan siapa yang keluar dari rumahnya berhijrah kepada Allah dan Rasulullah kerana taat kepada Allah dan Rasulullah kemuadian mati, maka pahalanya telah dijamin oleh Allah, dan Allah itu maha pengampun lagi penyayang."

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Tiap-tiap muslim yang keluar dari rumahnya berhijrah menuju taat dan keridhoaan Allah s.w.t. dan Rasul-Nya, lalu meletakkan kakinya diatas kenderaannya walau baru berjalan selangkah kemudian mati, maka Allah s.w.t. akan memberi pahala orang-orang yang berhijrah. Dan tiap-tiap orang muslim keluar dari rumahnya untuk berperang jihad fisabilillah, mendadak terinjak oleh kenderaannya atau tergigit oleh binatang berbisa sebelum perang atau mati bagaimanapun keadaannya, maka ia mati syahid. Dan tiap orang muslim yang keluar dari rumahnya menuju ke Baitillahil Haram (berbuat haji) kemudian mati sebelum sampai, maka Allah s.w.t. akan mewajibkan baginya syurga."

Abul-Laits berkata: "Dan siapa tidak hijrah dari daerahnya sedang ia sanggup menunaikan ibadat kepada Allah s.w.t., maka tidak apa-apa asalkan ia membenci pada maksiat yang terjadi disekitarnya, maka ia dimaafkan." Abdullah bin Mas'ud r.a. berkata: "Cukup bagi seorang yang melihat mungkar dan ia tidak dapat merubahnya, asalkan Allah s.w.t. mengetahui dalam hatinya bahawa ia tidak suka pada mungkar itu."

Sebahagian sahabat r.a. berkata: "Jika seorang melihat mungkar dan tidak dapat mencegahnya, maka hendaklah dia membaca: Allahuma inna hadzaa munkaran fala tu'aa khidzni bihi. Yang bermaksud: Ya Allah, maka jangan menuntut aku dengan adanya mengkar. (Sebanyak 3 kali) Maka jika membaca yang demikian ia mendapat pahala seperti orang amar maruf dan nahi mungkar.

Umar bin Jabir Allakhmi dari Abu Umayyah berkata: "Saya tanya pada Abu Tsa'labah Alkhusyani r.a. tentang ayat yang berbunyi: "Ya ayyuhai ladzina aamanu anfusakum laa yadhurrukum man dholla idzah tadaitum." Yang bermaksud: "Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu, tidak apa-apa bagimu kesesatan orang yang sesat bila kamu telah mendapat hidayat dan berlaku baik." Jawab Abu Tsa'labah: "Engkau telah tanya pada orang-orang yang benar mengetahui, saya telah tanya kepada Rasulullah s.a.w. maka Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Hai Abu Tsa'labah, laksanakan amar maruf dan nahi mungkar, maka apabila engkau telah melihat dunia sudah diutamakan dari lain-lainnya, dan orang yang kikir telah diikuti orang, dan tiap orang sombong dan berbangga dengan pendapatnya sendiri, maka jagalah dirimu, sebab dibelakangmu adalah saat kesabaran dan ketahanan dan bagi orang yang kuat mempertahankan sebagaimana yang kamu lakukan sekarang ini akan mendapat pahala sama dengan lima puluh orang." Sahabat bertanya: "Sama dengan lima puluh orang dari kami atau dari mereka?" Jawab Rasullullah s.a.w.: "Sama dengan lima puluh orang dari kamu."

Qais bin Abi Hazim berkata: "Saya telah mendengar Abu Bakar Assiddiq r.a. berkata: "Kamu membaca ayat ini (yang berbunyi): "Ya ayyuhallazlina amanu alaikum anfusakum ia yadhurrukum man dholla idzah tadaitum, ilallahi marji'ukum kami'an." Yang bermaksud: "Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu, tidak bahaya bagimu kesesatan orang-orang yang sesat jika kamu sendiri mengikuti petunjuk, kepada Allah kamu semua akan kembali." Dan saya telah mendengar Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Tiada satu kaum yang memaharajalela ditengah-tengah mereka perbuatan maksiat kemudian tiada yang berusaha merubahnya dan mencegahnya melainkan telah hampir tiba pada mereka siksa umum merata dari Allah s.w.t." dan kamu letakkan tidak pada tempatnya.

Ibn Mas'ud r.a. ketika ditanya mengenai ayat ini, ia menjawab: "Bukan masanya tetapi itu berlaku bila hawa nafsu telah mengusai dan merata dan orang-orang suka berdebat, maka tiap orang harus menjaga keselamatan dirinya, maka pada saat itulah tiba masanya.(Tafsirannya)

1 comment: